cupperponie

Alla inlägg den 2 november 2015

Av Cupper Ponie - 2 november 2015 19:24

Go kväll! Har nyligen landat efter ha varit på ridskolan. Har även hunnit äta en stund men det var inte så länge sedan man kom hem trots allt. Red på ridskolans nordsvensk Foks som förövrigt, enligt mig, borde få bli privat häst. Då han har varit ridskolehäst sen jag var ny på den ridskolan om jag inte minns helt fel. Började rida på den ridskolan när jag var runt 3-4 så ja ni förstår nog. Och han är inte så mycket för ridskola längre heller. Det märks. Han vill hålla på med annat nu, trött på ridskolelivet helt enkelt. Annars så är han en så himla mysig häst. Hade jag kunnat skulle jag nog defenetivt köpt honom för att hålla på med ridning, körning, trickträning och lek, samt mys ofc. Hur som helst, ridpasset gick riktigt bra. Vi jobbade på ställning, skänkelvikningar, öppna och slutna. Tog en liten stund att få igång honom men det blev riktigt bra. Bl.a på långsidorna så skulle vi göra volt vid varje bokstav på runt 15 meter i trav. Och mellan volterna skulle vi göra öppna. Vartannan volt skulle hästen vara inåtställd, och vartannat utåtställd.


Vid ett tillfälle skulle vi galoppera på mittvolten, ut och inåtställd samt flytta ut bog eller rumpa. Ett tag skulle vi göra skänkelvikning snett igenom. Komma in till mitten i trav, sedan skritt några steg och sedan trav igen utan att hästen rätar ut sig. Ja vi gjorde en del. Foks hade nog faktist lite kul skulle jag kunna tro. Mjuk och fin blev han också. Arbetade bakifrån och med det krökte han även på nacken vid tillfällen. Kvick i gångarterna och fattningarna utan att han stack iväg. Segade gjorde han inte heller efter ett tag. Sega är någon han oftast gör så det var ju positivt. I slutet när vi travade av längde jag tyglarna helt och han krökte på nacken, arbetade i form och tuggade på bettet, med 100% långa tyglar. Hade en riktigt bra känsla idag och jag tror att även Foks hade det samma. Riktigt, riktigt nöjd. Det var vikarie idag och vikarien var väldigt glad över att få se Foks verkligen arbeta rätt vilket hon sällan ser(hon är ridlärare på onsdagar btw) Härligt att höra att man gjorde ett så bra jobb. Synd att ingen var där o filmade bara. 


Annars så har det varit en bra dag idag. Inte hänt så mycket i skolan, dock verkar många i klassen hata mig för tillfället. Dock kan jag inget annat än å garva åt dom. Har jag gjort något? Säg det till mig då. Har ni något emot mig? Säg det då. Blir bara trött på hur de håller på liksom. Själv har jag varit med min kompis och vi har haft så himla kul. Garvat så magrutorna borde ha kommit fram när som helst och ja, precis som det ska vara helt enkelt. 


I morgon är det tisdag vilket innebär sovmorgon. Tänkte passa på att ta vara på den sovmorgonen. Istället för att slöa hemma blir det en löprunda innan skolan. Perfekt start på dan om man frågar mig. Även på onsdag tänkte jag springa innan skolan. Inte mycket för sovmorgon men nu är det som det är, får helt enkelt ta vara på den. Ponnysarna ska också motioneras efter skolan innan jag sedan kör träningspass nummer 2. 


Resten av denna dag spenderas framför datorn en stund innan det blir dejt med sängen. Vi hörs!

    

Av Cupper Ponie - 2 november 2015 16:18

Måndag: Skola till 15.45 Dressyr på ridskolan

 

Tisdag: Skola till 15.35 Tömkör Apasche, rider Duracell. Träning efteråt

 

Onsdag: Skola till 15.45 Tömkör Apasche. Longerar Duracell. Träning efteråt

 

Torsdag: Skola till 15.00 Tömkör Duracell. Longerar Apasche. Träning efteråt

 

Fredag: Skola till 14.00 Promenerar ponnysarna. Träning efteråt

 

Lördag: Rider Duracell, tömkör Apasche, samt ev trickträning. Träning när jag känner för det

 

Söndag: Tömkör Duracell, longerar Apasche. Träning när jag känner för det


Inte så mycket i skolan denna vecka. Har en uppsatts bara men den ska fixas först och främst i skolan. Hästarna ska jobba på som vanligt. En del tömkörning på grusvägarna för ponnysarnas del men när det behövs kör vi i hagen. Ev lägger till bommar någon dag, beror på vad jag känner för. Jag själv ska också träna på som vanligt. På mina sovmornar passar jag nog på att ta en löprunda eller pw om jag orkar.

    

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards