cupperponie

Alla inlägg den 6 november 2015

Av Cupper Ponie - 6 november 2015 10:45

 

• Apasche är otroligt känslig. Minsta lilla missförstånd kan få han att tappa förtroendet ganska så direkt. Men med tiden har jag lärt mig hur jag bygger upp förtroendet snabbt igen. Dock är det otroligt jobbigt när det blir som det blir. Därför försöker jag vara så tydlig som möjligt och när jag märker att han tappar förtroendet lite smått börjar vi om helt och jag ser till att vara lugn och ge han beröm minsta lilla rätt han gör.


• Slicka på kläder, hud, hår, skor, ja allt, är hans favoritsyssla. Han verkligen älskar att slicka och pussas. Men bara på hans villkor så klart. Han är lite som en katt. Bara gör saker när det själv passar. 


• Apasche hatar spön, men bara vissa spön. Kräsen. De han inte gillar springer han ifrån. De han gillar tar han tag i och leker med. Än så länge är hans favorit mitt dressyrspö, han kanske gillar blå då spöt är blått? De andra som jag använder är svarta. Svart verkar han ha något emot. 


• Han följer gärna med in i sadelkammaren. Går jag in i sadelkammaren efter ett träningspass för Apasche del följer han gärna med in och kollar läget. I början fick jag lite smått panik men nu är jag van och garvar mest åt honom.


• Favoritgodiset är helt klart horselyx slickgodis. Han vet när jag öppnar burken och då jävlar. Slickar sig om munnen och gör allt för att få tag på burken oavett om det är han eller Duracell som ska få.


 

• Duracell är mer hund än häst. Han följer med mig vart jag än går, lös eller ej. I centrum ska han också vara. Går jag till Apasche och myser kommer Duracell, för då vill han också gosa. Ibland när jag ska lämna Duracell i hagen får han följa med lös. Inte ens gräset är intressant då. Har han fått en uppgift så fokuserar han endast på uppgiften.


• Öppna fickor är inga problem för hans de. Har lite alla möjliga fickor och han lyckas öppna vartenda en, allt för att se om jag har godis med mig. Är fickorna tomma springer han gärna ifrån mig om han är lös i hagen. Finns det inte godis finns ingen tid till arbete.


• Duracell går med på att äta allt, förutom hallon. Han vägrar lukta på någonting med hallon i. Hästgodis med smak av hallon, hallonkvarg, vad som helst. Allt med hallon är blä.


• Några av hans kompisar är grisar. Ett ställe längre bort från stallet finns/fann det två grishonor som vi brukar gå förbi ibland. Gud så glad han blir när han ser dom. Öronen framåt, glad blick och lite gnägg hit och dit. Grisarna verkar också gilla honom. 


• Eftersom att Duracell är så bred, inte fet, utan bred, så ser han ut som en svart isbjörn på vintrarna. Speciellt om man flätar svansen. Då är han verkligen en isbjörn.


Av Cupper Ponie - 6 november 2015 07:00

God morgon! Sovmorgon idag igen så om en stund drar jag ut på en löprunda. 09.15 börjar jag och slutar 14.00 En ganska kort dag alltså. Dock kommer de tre första lektionerna gå riktigt trögt. Kemi, bild och so, tröga lektioner om man säger så. Kemin kommer nog vara trögast. Hur som helst. Efter skolan åker jag ev till stallet. Inte helt säker då det hänger på farsan, han vet inte riktigt när han slutar idag. Annars så stannar jag hemma idag, tränar och pluggar. Tycker jag har varit riktigt duktig på att plugga de senaste dagarna. Är förvånad över mig själv. Tänkte dock inte lägga så mycket energi på plugget ikväll. Ska ev plugga med en kompis i helgen så då blir det en del plugg istället. Apropå helgen, någon gång i helgen åker jag ev till Örebro igen. Inte för att shoppa, mest bara för att strosa runt i stan. Funkar ju det också. 


Helgen kommer bestå mycket häst. Tänkte spendera så mycket tid som möjligt i stallet. Mocka en del i hagen, motionera hästarna, tvätta utrustningen och gosa lite extra med mina favoriter. Kameran hänger också med. Ska försöka få lite tricks på film, speciellt buga. Vi jobbar fortfarande på det men det blir bara bättre och bättre. Ska försöka att inte skära upp halva fingrarna denna gång bara, skämt å sido. 


Nu blir det däremot dags att ta på sig träningskläder och snöra på joggingskorna. Vi hörs!

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards