cupperponie

Alla inlägg under september 2015

Av Cupper Ponie - 30 september 2015 07:34

Sovmorgon idag istället. Tema dag idag så jag börjar 9. Kommer nog vara en ganska rolig dag idag. Först träslöjd och ept, sen Zumba och gymma. Skojigt värre. Om vi får gymma självständigt ska jag nog köra ett hårt benpass. Dock gymmar vi bara 40 minuter så jag får köra kort men intensivt. 15.45 slutar vi så då skyndar jag mig hem för att förbereda mig för att åka till ponnysarna. Men innan jag åker till stallet ska jag ringa till min praoplats. En rundtur ska jag få under veckan för nästa vecka har jag praovecka. Ska bli riktigt kul då jag ska praoa med islandshästar runt mig. Meningen var att jag skulle praoa på ett stuteri men tyvärr fanns inte möjligheten. Det här kommer nog bli riktigt bra. Där jag ska praoa är bara 5 kilometer här ifrån så jag kan lika gärna cykla dit på typ 30 minuter, ungefär lika långt att cykla dit som till ponnysarna. 


Idag ska Apasche tömköras och Duracell ridas. Igår tömkördes båda två som gick väldigt bra. Är sjukt nöjd över Apasche. Fick rätt galopp i båda varven nästan hela tiden och han orkade även hålla ihop sig. Galopperade några varv utan avbrott, gick hur bra som helst. Idag ska vi fortsätta jobba på galoppen samt lösgörande vägar, kanske lägger till en liten bom om jag känner för det. Duracell ska nog få jobba på grusvägarna men det beror på hur han känns. Ibland behöver han jobba på mer lösgörande vägar så då får vi stanna i hagen istället. 


Kanske slipper träna efter stallet ifall vi får gymma självständigt idag. Så då tänkte jag dra ut lite på tiden med hästarna, plugga, blogga och redigera bilder. Hm..Ska nog fråga om jag får fota hästarna på praoplatsen ifall den tiden skulle finnas. Det hade helt klart varit kul. Vi hörs!

   

Av Cupper Ponie - 29 september 2015 07:01

Har egentligen sovmorgon idag men så blir det inte denna gång. För halv 9 ska jag på möte på skolan. Ska bli ganska skönt att prata ut om saker och ting. Jag är ju som sakt väldigt tyst i skolan, lägger ingen energi på vissa saker och vill inte bli inblandad i bråk. Idag ska jag däremot få faktist prata ut om hur jag tycker om klassen, skolan, stämningen, ja allt. Jag börjar sedan lektion 09:20, inte säker på om jag har hunnit prata klart till dess dock. För när jag väl pratar babblar jag verkligen på. Kan bokstavligen prata flera timmar utan stopp. Slutar sedan skolan 15:35, 10 minuter tidigare än igår. Hästarna ska motioneras och sedan ska jag träna innan jag tar kväller. 

 

I morgon blir det än spännande dag. Vi har temadag så först ska vi ha träslöjd och EPT. Redan när min lärare sa det så kände jag bara, nae, nu stannar jag hemma på Onsdag. Men sen kom det roliga. De två sista grejerna vi ska göra är Zumba och gymma. HUR KUL ÄR INTE DET?! Är typ superhype. Första gången skolan faktist tänker på oss tjejer också, inte bara massa ''killsporter'' som fotboll och hockey. Tragiskt att killarna gnäller över att Zumba är för tjejer. Liksom det var ju på tiden. Gymmet vi ska till ligger inte så långt ifrån där jag bor. Tydligen nyöppnad, fräscht, ska bli spännande gå dit o kika samt träna där iallafall. Om jag gillar stället kanske jag skaffar gymkort där. Vi får se helt enkelt. Även trots jag gillar att träna hemma bäst så finns det mer redskap på gym. 

 

En massa bilder ska redigeras i veckan, en uppsatts ska skrivas, blir fullt upp denna vecka helt enkelt. Ska lägga så mycket tid jag kan på bloggen men som sakt, har fullt upp denna vecka. Lite småfix innan skolan, har bl.a idrottskläder som ska packas. Vi hörs!

 

 

Av Cupper Ponie - 28 september 2015 19:35

         

Av Cupper Ponie - 28 september 2015 07:11

Måndag: Skola till 15:45. Dressyr på ridskolan. Ev löprunda

 

Tisdag: Skola till 15:35. Tömkör ponnysarna. Träning på kvällen

 

Onsdag: Skola till 15:45. Tömkör Apasche, rider Duracell. Träning på kvällen

 

Torsdag: Skola till 15.00 Longerar Apasche, tömkör Duracell. Träning på kvällen

 

Fredag: Skola till 14.00 Tömkör Apasche, rider Duracell. Träning på kvällen

 

Lördag: Tömkör ponnysarna eller så ska de få hoppa. Träning när jag känner för det

 

Söndag: Långpromenad för ponnysarnas del. Träning efteråt

 

Av Cupper Ponie - 28 september 2015 06:50

Gårdagen var verkligen grym så det gör inte så mycket att det redan är Måndag. Det började med fotografering på ridskolan. Var där runt halv 10 då första start var 10.00 Tyvärr fick jag inte bilder på de första ekipagen, tror jag började fota vid 50/60 cm. Jag var tvungen att hålla i en häst som inte kan stå still när kompisarna är borta. Så jag fick gå runt med en halvgalen häst ett tag men det var inga problem. Okej, galen kan man inte säga att hon var men stå stilla funkar inte och vissa hästar tyckte hon inte om. Så då slängde hon sig gärna. Men det gick bra. När jag väl fick fota så började det med kasst ljus som tack och lov ändrade sig ganska snabbt. Inte så lätt att fota i alla ljus solen bjuder på. Höll iallafall på att fota fram till halv 1 kanske, vid den tiden iallafall. Fick gå till privatstallet då det hade hittats en grimma i en av deras hagar, sen kunde jag åka till nästa stall.


Ponnysarna fotade jag en del. Provade på lite inställningar och grejs. Bilderna som togs i skogen var jag minst nöjd med då ljuset inte alls var bra. Men jag provade på en inställning som gjorde bilderna betydligt bättre, men jag tog inte så många med den inställningen. När jag hade fotat hästarna tömkörde jag Apasche. Skritt och trav ett tag. Jag fick sedan ett ryck och ville försöka få honom i galopp. Det gjorde han också, men i fel galopp. Men till slut så fick han rätt galopp, dock bara några steg. Men jag saktade av honom direkt för att berömma honom. Han var verkligen grym. Fick nästan lite glädjetårar. Gav han massa godis efteråt också, så nöjd var jag. Samt avslutade passet där så vi avslutade där det gick som bäst. Duracell longerades. La till lite bommar endast för att han skulle få göra lite annat samtidigt. Han är riktigt kass när det gäller bommar. Snubblar mycket bara för att han inte lyfter på fötterna etc. Tog ett tag att få han ens över en bom utan att han snubblade. Körde på iallafall i skritt, trav och galopp. Han fick kämpa på ett tag då jag inte ville ha han snubblad på en bom som avslut. Och jo då det gick, jag är själv väldigt förvånad. Svettet verkligen rann på honom efter det där. Typ som regndroppar under magen. 


Kom hem sent så vila från träningen fick det bli. Men det gör inget, vila är a och o. Har tränat hela veckan så det blir bara bra med vila. Bilderna som togs laddades in i datorn och idag ska de börja bli lite smått redigerade. 

 

Idag är det måndag. Skola till 15:45 och sedan ridskola. Tänkte ev ta en löprunda efteråt om nu vändret tillåter. Har biologiprov idag som säkert kommer gå åt helvete men så får jag inte säga, det kommer gå kanonbra okej. Behöver liksom lite pepp om man säger så. Bilder ska som sakt redigeras, inte alla men de som behövs bli redigerade. Sen får vi se vad resten av dagen bjuder på. Vi hörs!

Av Cupper Ponie - 26 september 2015 17:25

       

Här är en av ridskolans fina hästar Carina. Tyvärr trivs hon inte på ridskolan vilket suger då hon är otroligt mysig och trevlig häst. Men hon är en enmanshäst utan tvekan. Vet inte helt och hållet vad planen är med henne men jag skulle nog kunna gissa på att hon ska säljas eller lånas ut. Den som köper henne kommer defenetivt ha en bästa kompis för livet. För er som undrar varför hon går i en liten, lerig hage ensam så var hon skadad när bilderna togs. Hon är fortfarande skadad men inte så farligt längre. En fantastiskt fin häst är hon iallafall, hade jag haft pengarna skulle jag nog gärna ha köpt henne.

Av Cupper Ponie - 26 september 2015 17:21

             

Här har ni några få bilder som togs i söndags. Är nöjd över de flesta bilderna som togs helt klart. Perfekt ljus på vissa ställen och bra fokus. Att de alla dessa stora hästar var också super kul. Fina hästar och duktiga ryttare helt klart. 

Av Cupper Ponie - 26 september 2015 16:42

Planen idag var att tömköra Apasche och rida Duracell. Men det blev inte riktigt så. Idag var det verkligen en dag jag kände för att lägga alla krav åt sidan och bara ha kul. Så det blev en ridtur på Duracell med Apasche på släp. Skrittade en del i skogen och bara hade det underbart. Påvägen tillbaka travade vi lite och hästarna fick lite ryck och drog iväg i galopp. Inte för att de var rädda eller för att vara taskiga, utan för att de hade kul. Men jag saktade av till trav så de inte lär sig att de får galoppera när de vill. Fattade galopp sen så raceade vi, vi hade så himla kul. Hästarna hade svinkul och jag hade svinkul. Tillbaka till stallet passade jag på att trickträna och busa i hagen. Passade perfekt idag helt enkelt. Fick även massa vårkänslor, på hösten? Säger inte nej till våren men det är liksom höst nu. Underbart i solen var det iallafall.


Cyklade sedan hem och var riktigt trött när jag hade kommit hem. Så jag vilade en stund och sedan körde jag ett tvåtimmars ben/rump pass. Har precis ätit fullkornspasta och nu kikar jag på en film. Kameran ska sättas på laddning så får vi se om jag drar iväg på P&J:n i morgon eller ej. Har lite bilder att visa upp från förra helgen, har dock inte haft tid att lägga upp dom men jag kan passa på nu när jag tittar på film. Sen blir det en del plugg ikväll. Vi hörs!          

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards