cupperponie

Alla inlägg den 2 december 2014

Av Cupper Ponie - 2 december 2014 19:17

God kväll! Har precis blivit klar med att försöka plugga vilket har gått åt skogen. Har en biologiuppgift muntligt i morgon och det går åt helvete. Måste prata med min lärare i morgon. Känner mig väldigt stressad med alla skoluppgifter just nu, troligen för att det är nu i slutet de ska bomba med prov och läxor då betygen snart sätts. Blir på dåligt humör, skriker, bölar osv pgr av detta. Allt går bara åt helvete. 


Var iallafall i stallet idag så något positivt hände under dagen iallafall. Nu när marken har fryst är det ingen lera som kan sätta sig i ponnysarnas päls- Lycka! Inga skitiga hästar här inte. Fast Durasell lyckas fortfarande bli skitig men det är inte så mycket vilket är tur. Tog en lugn tömkörningsrunda med Apasche och Durasell fick hänga med bredvid. Mycket övergångar i skritt och trav. Apasche var pigg och glad. Slängde lite extra med huvudet och hoppade små hopp när jag satte han igång till trav. Typical glad Apasche. Durasell ville gärna bita på Apasche rumpa, den lille fulingen. Men han lugnade ner sig efter en stund tack och lov. Måste fortsätta jobba med att få Apasche helt stilla när han ska stå stilla men måste först och främst jobba det med Durasell då han kan inte stå stilla alls. Apasche kan iallafall stanna en stund. Men Durasell går runt och runt, backar, sparkar( om man har otur ) och blir helt enkelt grinig. Apasche kan däremot vända huvudet mot mig, typ som att han frågar ''Är du klar nu så vi kan gå?''. Gullig like always. Tycker iallafall att det gick super bra idag. Båda verkade också nöjda över en kort runda i kylan. 


Efter stallet hade jag tänkt att träna men pluggade först. Allt gick sedan åt skogen så jag hinner inte träna något. Hatar när det blir så! Istället får jag ta två pass i ett i morgon istället. Blir så frustread över skolan, plugg och allt det där. Nej, jag ställer inte så mycket krav på mig, men skolan och lärare ställer krav på mig. Nästa gång är det min tur att ställa krav, ställa krav på lärarna. Min mamma tycker det är så dumt att ha läxor med hem och det gör jag med. Så nu tänker jag säga ifrån när vi ska få läxor hem. Samt måste jag verkligen ställa krav på min kemilärare. Han lär oss på ett sett de flesta inte fattar. Tycker att vi elever ställer för lite krav på våra lärare och det tycker jag vi elever borde ändra på. Jag kommer börja ställa krav, får vi se om någon hänger med och gör samma sak.


Känns som att jag skriver mycket om skolan.. Men det behövs, det finns så mycket fel i skolan som jag vill göra åt. Någonstans får man väll börja helt enkelt. Samt att jag behöver skriva av mig lite. Nej, nu ska jag ta det lugnt en stund och sedan gå och lägga mig. Hm..Kanske hinner med ett träningspass iallafall?

Åå, tänk om man var ett katt. Slappa hela dagarna, känna ingen press, istället ställa krav på sina bekänter(människorna). ''Mat'' ''Gissa vad som hände idag'' ''Var fan har du varit? Servis tack, jag är hungrig''


Av Cupper Ponie - 2 december 2014 15:00

Du behöver:

• Äpple, röd eller grön, du väljer
• Äppelskärar sak som tar bort kärnhuset

• Jordnöjdssmör

• Chokladknappar(valfritt)


Börja med att skära bort kärnhuset med vad nu den där grejen kallas. Se till att det inte är någon kärna kvar i hålet, jag brukar skölja vatten i hållet för säkerhetens skull. Skär sedan bort över och underdelen. Om man vill kan man använda över och under delen som en del men jag brukar slänga dom istället. Skär sedan i den tjockleken du vill ha. Ta sedan två delar och bre på så mycket jordnötssmör du vill ha. För mig går det alltid åt helvete att bre på jordnötssmöret men det kan nog vara för att det blir så blött på äpplet. Tror det är meningen att man ska låta det torka lite. Om man vill ha chokladknappar på så lägg på hur mycket man vill ha. Det är mörk choklad så det är nyttig choklad. Sätt sedan ihop två ringar, om du vill ha choklad på toppen är det bara att lägga på. Sedan är du klar. Super gott! Är man allergisk mot jordnötssmör kan man nog använda annat liknande.

 

Av Cupper Ponie - 2 december 2014 13:15

 

Av Cupper Ponie - 2 december 2014 12:00

  

        -Klickbara

Av Cupper Ponie - 2 december 2014 11:17

         

Av Cupper Ponie - 2 december 2014 10:45

Om planerna blir som det är tänkt så är det verkligen inte långt kvar tills Light kommer hit. I höst/ sent i sommar ska hon komma till Arboga om allt är tänkt. Tänk vad kul det kommer bli. Tyvärr kommer jag nog inte hålla på med ponnysarna då just för att min tid måste gå till min egna, men vi får väll se vad som händer. Hoppas Light håller sig på benen bara, så sprallig hon är vet man aldrig vad som kan hända. 


Under väntan på att hon ska komma ner hit har jag samlat lite grejer sen i våras. Nu köper jag dock inget mer men kanske köper någonting litet sen nästa år. Men sedan när hon väl ska komma hit så blir det nog väldigt mycket shopping. Bl.a täcken och reflexer kommer få köpas då. Men jag tänkte visa lite smått av det jag har just nu. Allt är bevarat i ett skåp. Tyvärr var jag lat när jag tog bilderna så jag lyfte aldrig ner grejerna. Istället får ni små bilder på det som finns.


              -Klickbara bilder

Schabrak, alla utom två schabrak är från hööks. Tyvärr syns inte en av schabraken men den är iallafall i orange. Alla utom den orangea schabraket är dressyr, den i orange är allround. Sen har vi massa grimmor och grimmskaft, alla syns inte men några får ni se iallafall. Samt på sista bilden ser ni ett par lindor. Har ett par blå och ett par rosa om jag inte minns helt fel. 


Där har ni min samling som jag har köpt under vår och sommaren. Jag är iallafall nöjd över det jag har köpt. Min mormor är lite mindre nöjd dock då hon inte vill ha massa färger. Hon är så gammaldags, svart, vit, grå eller beige är de färgerna hon vill ha. Men ånej, sålänge det är min häst är det färger som gäller. Vissa i hästvärlden är så tråkiga när det gäller färger.


Kommer troligen handla lite snabbt innan hon kommer till Arboga så jag har fixat tills dess. Nu är det bara att lära henne gilla hästgodis. Hon är bortskämd med morötter så hon vägrar smaka på hästgodis. Fast hon är nog ganska lik mig, kinkig när det gäller saker. 


Men nu taggar vi nästa år och förhoppningsvis har jag fortfarande bloggen när hon kommer hit. Isåfall får ni följa våran resa, hade tänkt att lyckas filma och fota våran resa mycket. Kommer få en moppe tills dess är tänkt då mina föräldrar inte kommer ha tid att köra mig enda upp till stallet hon är tänkt att stå i. Vi får väll se vad som händer, men en sak som är säkert, om hon håller sig på benen, hon kommer bli min.

 

Av Cupper Ponie - 2 december 2014 07:34

Hade så jobbig huvudvärk i natt, svettades av och till, gissar på feber. Så jag stannar hemma idag då jag fortfarande har ont i huvudet då och då samt för att jag har haft svårt att sova i natt. Så istället ska jag kolla TWD nya avsnitt, käka frukost och sedan somnar väll jag eller så. Ska vila så mycket som möjligt så jag kommer iväg till hästarna i kväll. Kom iväg till ridskolan igår tack vare att jag vilade. Om det blir bättre under dagen tar jag och pluggar lite granna. Får panik över allt vi har denna vecka. Då vi har fysikprov denna vecka, och jag har super svårt för just NO ämnena, iallafall fysik och kemi, kommer provet gå åt helvete. Får försöka så gått det går, troligen har jag kuggat kemiprovet från förra veckan också men då får jag väll göra det. Funderar lite på att faktist ta bort kemi då jag känner mig hjärntvättad efte lektionen så jag minns ingenting. Och jag hade inte tänkt att bli något inom kemin när jag blir äldre så kemi är ett ganska onödigt ämne om jag får säga det själv. 


Hur som helst så har jag fortfarande några inlägg som ska publiceras. Hade tänkt att fixa de under dagen. Ska även komma med lite mer hästiga inlägg och inte bara träningsinlägg. När vi ändå pratar om träning så fick jag skippa challengen igår, men sådan tur så var det vila idag så jag tar träningen idag istället. 


Kom ihåg att ni supergärna får kommentera inlägg ni vill att jag ska skriva, träning, hästar, mig, hamster, ja allt möjligt,  ni väljer!

 

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards