cupperponie

Alla inlägg den 29 december 2014

Av Cupper Ponie - 29 december 2014 20:33

 

Av Cupper Ponie - 29 december 2014 20:08

Idag fick båda ponnysar tömköras. Började med Apasche. Hade tänkt att tömköra han på grusvägarna men gud så halt det var. Tog istället och skrittade till stubbåkern. Joggade igång han på rakt spår en stund. När han hade fått jogga igång jobbade vi mycket på stanna och volter. Så man kan väl säga att vi var lite huller om buller. Men kul hade han. Frustade och skuttade då och då. Ibland när jag bad han att öka på blev det glädjeskutt. Gud så kul vi hade. Skrittade sedan hem när det gick som bäst.

 

Durasell nästa! Skrittade med han också till stubbåkern. Lite trög var han i början men när vi väl fick upp tempot vart han pigg, piggare än vanligt. Framme vid stubbåkern. Joggade igång han på volter och serpentiner. Gud som han travade, hängde knappt med. Men eftersom att han har varit väldigt seg i tömkörningen ville jag inte stopa honom när han väl är igång. Tror jag travade igång han kanske 20 minuter på volter, serpentiner, rakt spår osv. Lät han sedan skritta en liten stund, som sakt, jobbigt att springa i snön. Till och med jag höll på att dö. Jag kände verkligen smärta i smalbenen, men en härlig smärta så klart. Träffade på en liten mus på åkern också, den sprang runt så vi fick hålla oss vakna, hade inte tänkt att gå på den lilla pluttisen. Fortsatte trava en stund igen på volter i olika tempon för att verkligen få till det jag ville ha. Ganska snabbt fick jag fram det också. Tömmarna kunde hänga och han visste precis vart han skulle samt nacken började böjas av sig själv. Där slutade vi. Skrittade sedan tillbaka och svettig var han. Gud så nöjd han verkade vara. Han skrittade på så knappt jag hängde med. Å så kul det var att tömköra honom.


Det lilla sämre var dock att tömkörningsgjorden är så stor på honom nu.

Från början var tömkörningsgjorden för liten för honom, en tömkörningsgjord för stor häst. Nu är den för stor, så nu hänger den bara runt. Förstår ni hur mycket han har gått ner i vikt? Gud så lycklig jag är! I morgon ska jag testa körutrustningen och se om den passar honom nu. Om den gör det har vi verkligen gjort ett otroligt stort steg!

 

Av Cupper Ponie - 29 december 2014 19:54

Meningen med dagens träningspass var att absen skulle få jobba. Men så hände ju en sak. Hittade en låt jag har letat efter ett tag. En svängig, underbart och skojig låt. Så det fick bli ett dans-pass istället. Äsch, hade så himla kul och håll i ena sidan fick jag också, svettet rann också. Gud så kul det var! Ibland är det verkligen så himla härligt att bara släppa loss. Hög volym på en svängig favoritlåt och sedan bara dansa. Ser någon dig, well, dansa mer, skit i vad folk tycker! 


Känner verkligen att jag måste dansa av mig oftare. Så redan i morgon ska jag fortsätta haha. Tänkte ta en morgonpromenad innan stallet och efter stallet blir det först ett vanligt träningspass, efter det blir det Zumba Fitness och sist simning. Om ni inte vet vad Zumba Fitness är, well google is you'r friend. Det var meningen att det skulle vara simning idag men vi fick skjuta upp det till i morgon istället. 


Btw, mina nya tränings-skor kom hem idag. Så de fick invigas under danspasset. Är inte så mycket för rosa men den där neon-rosa var bara för grann. Färger ska det vara!

 

Otroligt snyggare irl, men orkade inte fota med systemkameran

Av Cupper Ponie - 29 december 2014 07:47

Gårdagens träning innehöll bl.a 1000 sqauts. Och nu kan jag knappt gå. Känner mig som en pingvin pgr av träningsverken. Vilken tur att det står simning på schemat idag, då kan muskler och leder få massage kan man väl säga. Men först blir det en tur till stallet så klart. Apasche ska tömköras och Durasell ska tömköras. Durasell ska nog få tömköras på åkern och Apasche tömkörs någon runda på grusvägarna. Tack vare att jag tränade Apasche att kunna gå utan Durasell har han varit otroligt duktig när jag är ute med honom. Guldstjärna till honom! 


Just nu ligger jag fortfarande kvar i sängen. Kommer knappt upp så ja. Tänkte fixa en varm choklad men det beror på om jag ens kommer upp. Annars får väl mamma bära upp mig. Kollade nyss vädret på datorn. -8° just nu, -1° i morgon och från och med på onsdag blir det plusgrader. Whoho! Vill ha vår nu okej?! 

 

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards