cupperponie

Alla inlägg den 6 april 2015

Av Cupper Ponie - 6 april 2015 19:09

Det är vad jag är just nu. Innan jag åkte till ridskolan fick jag min mens. Så nu är jag uppblåst och finnar börjar ploppa fram på få sekunder. Vilken tur att jag har kört hårt under lovet med träningen så jag inte är allt för uppblåst. Ju mindre jag har tränat ju mer uppblåst blir jag. Tänk då hur jag såg ut innan jag började träna. Fast då var det inte samma sak, min mens har förändrats helt sen jag startade med träning. Nog om mensprat, pratar gärna mycket om mens, till och med mina kompisar blir trötta och äcklade av mig. 


Idag var det hoppning på ridskolan. Hoppade bana på kanske 80 cm eller så. Skulle ha ridit Susi men det blev ändringar så jag fick ta Mustang istället. Har inte ridit honom på evigheter så det var kul att få byta lite. Han är riktigt stor ska ni veta. ''Vad liten du är på honom'' Det fick var det första jag fick höra när jag hade hoppat upp. Tro mig, jag kände mig väldigt liten också. Fick knappt nå stöd i sadeln heller då den var ganska stor. Men är man liten så är man haha. Hur som helst så gick det väldigt bra. Fick jobba lite med tempot dock då han gärna segar sig men i slutet gick det kanon. Kanske ska börja tävla honom i framtiden? Vem vet. Han var rolig att rida på iallafall. 


Ska nu bara ta det lugnt då skolan börjar i morgon. Snälla, kan någon bränna ner byggnaden tack! I morgon väntar skola, optikern, stallet och träning, gäller att ha energi till det.

 

Av Cupper Ponie - 6 april 2015 11:45

Har man så tråkigt jag har just nu kan man väll kolla runt efter en hästlista. And i did, here u go.


Din häst/Favorithäst

 

Namn: Moon Light/ Apasche/ Durasell 

Färg: Svarta alla tre

Ras: Moon light- Halvblod/ Apasche- Shettis/ Durasell- Shettis 
Ålder: 
Moon light- 3 år/ Apasche- 17 år/ Durasell- 16 år

Bästa minne med

Moon Light; Ååå vet inte, framtida minne kommer iallafall vara första gången jag får sitta på henne ;)

Apasche; Alla hans pussar han ger, slick hit och slick dit 

Durasell; Kommer inte på nå, men kanske när han började följa efter mig så en hund?

Sämsta minne med

Moon Light; När jag försökte ta kort på henne men istället stegrade hon mot mig(hon ville dock leka med mig)

Apasche; Dagen han bestämde sig för att följa med mig och Durasell ut ur hagen, lös till och med, han sprang till grannen och käkade gräs samtidigt som deras hund vallade honom.

Durasell; Hm..När han välter skottkärran full med gössel, eller kanske när han gav mig en lila nagel, som till och med inte ens har läkt än?

 

Seelfiee



Högsta ni hoppat? 

Typ 20 cm med Apasche och Durasell(Ej ryttare på ofc) Light har aldrig hoppat. Det högsta jag har hoppat däremot är 120 cm

Har du tävlat, och isåfall vilken gren? 

Aldrig tävlat med ponnysarna(eller Light men det förstog ni nog) Men jag har tävlat dressyr och hoppning, va ett tag sedan nu iallafall. Funderar på att börja tävla klubbtävlingar i år

Hur ser din grimma till hästen ut?

Moon Light; Vet inte hur hennes grimma ser ut just nu men har många färgglada hemma som ska bli hennes snart

Apasche; Blå/turkos, dock vissa dagar har den smått brun av lera

Durasell; Blåa, svarta, gula och turkosa ränder 

Hur ser sadeln ut?

Light's sadel vet jag faktist inte så mycket om, Apasche och Durasell's sadel(som knappt används) är en liten westernsadel, all i know

Tränset- en?

Light; Svart 
Apasche; Svart

Durasell; Svart

 

Favoritras?

Älskar alla raser så alla raser är väll typ min favorit, går inte efter rasen, jag går efter personligheten

Färg på häst? 

Om man menar favoritfärg så är det nog..Åå jag vet inte, älskar udda färger iallafall

Ridskola?

Jajamensan, rider på ridskola 1 gång i veckan

Häst/Ponny?

Förstår inte frågan ehe


This or That 

Stegra/Bocka 

Barbackagalopp över ett sommarfält eller ett snöfält

Stor häst/Ponny - Löööv them all

Hjälm med ventilation/hjälm utan- Dock har min hjälm utan 

Ridskor/ridstövlar - Ridskor är bekvämare men ridstövlar är snyggare ahaha, har själv ridskor

Hjälm/ Väst

Sporrar/spö - Har aldrig använt sporrar, vill inte göra det heller, använder knappt spö heller, det är liksom ''bara där''

Rida själv/rida i grupp - pratar hellre med mig själv och hästen 

Hoppning/dressyr


 

Hur många ... har du?

 

Ridbyxor: Typ 5(?) Dock används bara två

Hjälmar: 1

Ridskor: 1

Ridstövlar: 0

Sporrar: 0

Ridspön: Två, ett dressyr och ett ''vanligt''

Ridstrumpor: För många, dock måste nya köpas då flera börjar gå sönder 

Kavajer: 0


Hur många ... har du/din häst?( Apasche och Durasell ej mina men tar med de iallafall)

 

Schabrak: Apasche och Durasell har inga men Light har hm..få räkna lite här.. 6 st hos mig och 1 eller två hos mormor

Sadlar: Apasche och Durasell delar på en och Light har en

Träns: En till varje häst så tre st

Benskydd: 0

Grimmor: Apasche och Durasell har en varsin, Light har 7 hos mig och 2 hos mormor

 

Tävling...

Har du tävlat i hoppning? Ja

Har du tävlat i dressyr? Ja

Har du tävlat i fälttävlan? Nej

Har du tävlat i galopp? Nej

Har du tävlat i en annan gren? Tror inte det så nej

Har du ett par vita ridbyxor? Nej

Har du en tävlingskavaj? Nej
Har du en tävlingsskjorta? Nej
Har du ett vitt schabrak? Nej
Har du vita benlindor? Nej
Har du en blå/gulrosett? Ja
Har du en blå rosett? Ja
Har du en gul rosett? Nej
Har du en röd rosett? Nej
Har du en grön rosett? Ja
Har du en vit rosett? Ja
Har du en clear round rosett? Ja
Har du en annan sorts rosett? Nope
 
Har inga tävlingsbilder :PPP

Kan du ...
 
Knoppa? Ja, dock med varierande resultat
Göra inbakad svansfläta? Ja
Sadla?
Ja 
Tränsa? ja
Sätta på ett täcke?
Ja
Kratsa hovarna? ja
Rykta? Ja
Hoppa en bana?
Ja
Duscha en häst? Ja
 
Har du ...
 
Skrittat? Ja
Travat?
Ja
Galopperat? Ja
Hoppat? Ja
Haft gymkana? Ja
Lekar till häst? Beror på vad man räknar som lekar
Galopperat barbacka över ett sommarfällt? Ja i full fart, underbart var det
Hoppat barbacka? Ja, 120 cm faktist ehe
Stått på en häst? Ja, kanske inte så snygg stil dock
Ramlat av? Japp
Suttit i damsadel? Ja, i en riktig damsadel en gång till och med
Travat i damsadel?  Ja
Galopperat i damsadel? Nej
Suttit bak och fram på en häst? Ja
Suttit på en stegrande häst? Ja
Suttit på en bockande häst? Ja
Suttit på en skenande häst? Ja
Ridit ut i grupp? Ja
Ridit ut själv?
Ja
Stött på ett vilt djur när du har varit ute och ridit? Ja, älg, rådjur och vildsvin
Varit med på en show/uppvisning ridandes till häst? Ja

 

Har du ridit en ...

 

Arab? Ja

Shettis? Ja

Ardenner? Ja

Connemara? Ja

Korsning? Ja

Svensk ridponny? Ja

Gotlandsruss? Ja

Falabella? Nej

A-Ponny? Ja 
B-Ponny?
Ja
C-Ponny? 
Ja 

D-Ponny? Ja
Stor häst? 
Ja


Äger du (En/ett/flera)...

 

Pälsglans? Ja, nästan slut dock

Hovolja/Hovfett? nej

Flätgelé? Nej

Torrschampo? Nej

Hästschampo? Ja

Ryktsten? Ja

Rotborste? Ja

Ryktborste? Ja

Ryktskrapa? Ja

Hovkrats? Ja

Mankam? Ja

Svansborste? Ja

Plastborste? Ja

Massageborste? Ja

  

Av Cupper Ponie - 6 april 2015 07:43

I morgon börjar skolan igen. Supertrist men vi kommer närmare sommarlovet så det är okej trots allt. Idag är det måndag vilket betyder ridskola ikväll. Men jag tänke cykla till ponnysarna nu på morgonen. Får se om det går eller ej. Om jag kommer iväg till ponnysarna ska de få tömköras i skogen och klättra lite. Annars så händer det inte så mycket idag. Tänkte mest bara ta det lugnt och hoppas på att jag inte är dödstrött i morgon. Ska försöka träna idag, isåfall i kväll. Annars väntar jag tills i morgon. I morgon slutar jag 16:00 men jag ska vara hos optikern 15:45 så jag får gå tidigare. Åker sedan till stallet nästan direkt efter. 


Idag kommer morsan hem så förhoppningsvis får jag en del sömn inatt. Min brorsa har varit förjävlig dessa nätter morsan har varit borta så sömn har knappt funnits. Bloggen kommer kanske stå lite stilla under de första skoldagarna för skolan tar så mycket energi av mig. 


Ska fortsätta kolla på skräckfilm så får vi se om jag kommer iväg till ponnysarna eller ej.

 

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11 12
13
14
15 16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards