cupperponie

Direktlänk till inlägg 29 december 2014

2 tömkörningspass

Av Cupper Ponie - 29 december 2014 20:08

Idag fick båda ponnysar tömköras. Började med Apasche. Hade tänkt att tömköra han på grusvägarna men gud så halt det var. Tog istället och skrittade till stubbåkern. Joggade igång han på rakt spår en stund. När han hade fått jogga igång jobbade vi mycket på stanna och volter. Så man kan väl säga att vi var lite huller om buller. Men kul hade han. Frustade och skuttade då och då. Ibland när jag bad han att öka på blev det glädjeskutt. Gud så kul vi hade. Skrittade sedan hem när det gick som bäst.

 

Durasell nästa! Skrittade med han också till stubbåkern. Lite trög var han i början men när vi väl fick upp tempot vart han pigg, piggare än vanligt. Framme vid stubbåkern. Joggade igång han på volter och serpentiner. Gud som han travade, hängde knappt med. Men eftersom att han har varit väldigt seg i tömkörningen ville jag inte stopa honom när han väl är igång. Tror jag travade igång han kanske 20 minuter på volter, serpentiner, rakt spår osv. Lät han sedan skritta en liten stund, som sakt, jobbigt att springa i snön. Till och med jag höll på att dö. Jag kände verkligen smärta i smalbenen, men en härlig smärta så klart. Träffade på en liten mus på åkern också, den sprang runt så vi fick hålla oss vakna, hade inte tänkt att gå på den lilla pluttisen. Fortsatte trava en stund igen på volter i olika tempon för att verkligen få till det jag ville ha. Ganska snabbt fick jag fram det också. Tömmarna kunde hänga och han visste precis vart han skulle samt nacken började böjas av sig själv. Där slutade vi. Skrittade sedan tillbaka och svettig var han. Gud så nöjd han verkade vara. Han skrittade på så knappt jag hängde med. Å så kul det var att tömköra honom.


Det lilla sämre var dock att tömkörningsgjorden är så stor på honom nu.

Från början var tömkörningsgjorden för liten för honom, en tömkörningsgjord för stor häst. Nu är den för stor, så nu hänger den bara runt. Förstår ni hur mycket han har gått ner i vikt? Gud så lycklig jag är! I morgon ska jag testa körutrustningen och se om den passar honom nu. Om den gör det har vi verkligen gjort ett otroligt stort steg!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cupper Ponie - 18 november 2015 14:15


Nu släpper jag bomben. För ett bra tag sedan började jag fixa med en liten hemlig grej. Och den grejen är en ny blogg. Jag kände för att fortsätta att skriva ner mina tankar och vardag men inte här. Nu kan ni istället läsa om mig och mitt liv på nouw...

Av Cupper Ponie - 18 november 2015 13:59

Kod för att importera min blogg till Nouw: 3982655804

Av Cupper Ponie - 18 november 2015 08:19

          För några veckor sedan fick jag äran att fota min kompis lilla vovve. Hur söt liksom? Det var inte lätt att få han koncentrerad på kamerna men det gick. Vi testade lite alla möjliga platser. Först och främst natur. Men även lite mind...

Av Cupper Ponie - 17 november 2015 20:04

   

Av Cupper Ponie - 17 november 2015 19:39


Rösta gärna på kryddan HÄR Skulle vara super snällt om ni gjorde det :)   ...

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards