cupperponie

Alla inlägg den 9 oktober 2014

Av Cupper Ponie - 9 oktober 2014 19:28

Tänkte tipsa om 2 youtube kanaler som visar kan shettisar kan också kan!

 

Supergrace98
Denna tjej har 3 stycken shetlandsponnyer om jag har fattat rätt(?) Men just en av de är mest i fokus, Anna som den heter. Supergrace98 har varit stor insperation otroligt länge för mig, älskar hennes videor!


YouTubePony
Stor inspration hon också. Hon har 2 shetlandsponnyer, en fux och en svart skäck. Sjukt söta båda två. Ponnysarna heter Pipa och Puzzle.

Av Cupper Ponie - 9 oktober 2014 19:05

Vet att många shettisägare har svårt att komma på vad man kan göra med sin shettis då de är för små för att rida. Jag vet själv hur det är då jag själv håller på med 2 shettisar. Försöker ju banta båda två dock har Apasche paus pgr av sin hosta, men Durasell jobbar på som bara den. Hittills har jag inte gjort nå super speciellt med de, promenerat, tömkört osv men nu är det ju inte precis bästa årstiden att göra det jag skulle vilja testa med de. Här är iallafall mina tips som man kan göra med sina shetlandsponnyer om man vill tex få ner de i vikt:


• Cykla
Har tyvärr ej provat det på ponnysarna men pgr av vädret har jag inte tänkt att chansa göra det just nu heller, blir nog i vår istället då jag måste cykla till de, annars får jag ju inte med cykeln ;) Men jag har cyklat med shettis förut. Dock var den ponnyn rädd för min cykel ett tag så det tog sin tid tills jag cyklade med honom. Han blev ju van av att se mig cykla på min cykel samt gick han förbi cykeln några gången, och han litade ju på mig så han visste att detta inte är något farligt. Längtar nu bara tills i vår så ska jag försöka prova cykla med ponnysarna.


• Tömköra
Har man inte råd att köpa tömkörningsutrustning eller har något annat man kan använda till tömkörning skulle man ju kunna prova att använda longeringslinor som tömmar och köra på det sättet. Har själv provat så en gång i tiden för länge sedan. Så länge man håller koll på linorna är det inge problem. Vill dock tipsa om att är inte hästen van att tömköras bör man inte börja galoppera förns den är tillräkligt van. Skrittar och travar ponnysarna just nu bara då jag tycker de borde vänja sig ännu mer. 


• Kort löprunda
Är man tillräkligt vältränad och har konditionen så skulle man ju kunna prova ta en löprunda med ponnyn. Se till att den skrittas igång ordentligt först bara. Har själv tänkt att prova det någon dag med ponnysarna. Dock får vi se när då vädret inte riktigt passar nå bra just nu. 


• Skogsklättring
Har man tillgång till skog borde man passa på att klättra över sten och stock. Funkar faktist väldigt bra om jag får säga det själv.

• Intervaller
Speciellt om man vill att ponnyn ska få bra kondis borde man prova intervaller. Tex, galoppera 1 min, skritta 1 min osv. Har inte provat det med ponnysarna dock men provat med en annan ponny, toppen kondis fick han allt, från en fet slö ponny till en smal och pigg ponny. 

• Skritt och trav
Skritt och trav är 2 gångarter som funkar väldigt bra. Vet inte hur mycket effekt galopp har dock men skritt och trav funkar väldigt bra. 

• Långpromenader
Skritt, trav, galopp, alla 3 gångarter funkar ju på promenader. Långa promenader är ju aldrig fel heller. Ska själv försöka gå en ordentlig lång promenad med ponnysarna, iallafall Durasell, beror som sakt på Apasche. 


Det var några förslag man kan göra. Finns otroligt mycket man kan göra, allt handlar ju inte om att rida right ;) 

 

Av Cupper Ponie - 9 oktober 2014 18:55

     

When I Found Love Again- James Blunt

•Come To Me- Goo Goo Dolls

•Pumpin Blood- NONONO

Av Cupper Ponie - 9 oktober 2014 17:42

Hur många har sett trailern Annabelle? Tror nog inte så många har missat den. Annabelle är en skräckfilm som handlar om en docka med namnet Annabelle. Har man sett filmen The Conjuring vet man vem Annabelle är. Denna film har premiär 17 oktober och då ska jag försöka hinna se filmen på bio. Trailern är sjukt intressant men inte läskig som de flesta jag har träffat tycker. Men så mycket skräck jag kollar på är det ju klart man inte är nå rädd längre ;) Jag vill helt enkelt bara tipsa er denna film, speciellt ni som gillar skräckfilmer bör kolla denna film tycker jag, den verkar sjukt bra. Jag kommer kanske kolla denna film med en kompis, annars går jag nog med min äldsta brorsa, får försöka övertala honom, hoppas han kan bjuda på popcorn ;) 


För er som inte har sett trailern kan kolla den här nedan!

Av Cupper Ponie - 9 oktober 2014 17:26

Hööks har nu 50 kr rabatt på schabrak. Fy vad surt då jag har väldigt dåligt med pengar just nu och rabatten håller inte på tillräkligt länge då jag får mina pengar den 20:onde. Surt som bara den. Men ni som har pengar borde passa på att handla schabrak till eran häst. Rabatten avslutas den 15:onde, alltså på onsdag så passa på! Hade jag själv haft pengar hade jag nog köpt ett schabrak, en som Durasell och Apasche kan dela på. Då Apasche tömkörningsutrustning är körutrustningen så blir det bara jobbigt med ett schabrak under, men Durasell har tömkörningsgjord så då blir det ändå väldigt fint med schabrak. Hade kunnat tänka mig att skaffa någon av dessa: 

 

Är inte så förtjust i rosa men det rosa schabraket var bara för snygg, skulle verkligen passa ponnysarna. Real men wear pink, right ;) Annars så är jag väldigt förtjust i de andra 2 också. Blå, speciellt turkos, är min favoritfärg samt är orange grymt snygg färg, lysande och man blir uppmärksam att se färgen, om det är i rätt nyans så klart ;) 

Men så klart är jag ju surt nog nästan pank..Någon som vill sponsra lite pengar? ;) 

 

Ni kan hitta rean HÄR Vilket/vilka schabrak är eran favorit?

 

Av Cupper Ponie - 9 oktober 2014 15:47

Idag regnar det som inni-helvete. Så fort jag kom ut ut proten på skolan så blev man dygnsur. Och i detta vidriga väder stannar jag hemma, tittar på film, dricker varm choklad och äter lite naturgodis o glass. Samt inlindad i en filt. Hur mysigt? Trots att det kan vara jobbigt med att regn o rusk så är det ändå mysigt ibland. Så idag blir det bara vila, har inga läxor heller så det blir ju toppen! Skriver nå inlägg sedan under dagen hade jag tänkt men först kolla klart på filmen. 


I morgon hoppas jag på bättre väder så jag kan åka till hästarna efter skolan samt kunna komma ifrån skolan utan att vara dygnsur. Hoppas även på att min kamera kommer i morgon :3 Nej, nu ska jag fortsätta kolla på filmen så får vi höras!

 

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards