cupperponie

Alla inlägg den 9 juni 2015

Av Cupper Ponie - 9 juni 2015 19:52

Kollar på barnen i bullerbyn som avslut på denna tisdag. Nostalgi<3 Älskade barnen i bullerbyn som liten, fortfarande stor favorit. Har ingen tid att passa heller så jag kan kolla på filmen tills jag somnar. I morgon och på torsdag är inte jag i skolan så inge brådis på mig inte. Skolan har tvingat oss elever en massa saker som ska göras på onsdag och torsdag vilket inte är acceptabelt. Har sakt till att Nej, det här tänker inte jag göra. Men jo, det ska jag. You say what bitch?! Så nej jag är i stallet istället. Mina föräldrar tycker inte heller att skolan har rätt till detta så de tycker också att jag hellre ska vara i stallet.


Så i morgon startar jag med att träna ett tag. Efter ha tränat åker jag iväg till stallet. Motionerar hästarna, städar sadelkammaren, mockar hagen, smörjer allt läder och någonstans där emellan sitter jag i hagen med hästarna och käkar något gott att äta. Mot kvällen blir det sedan träning igen om jag orkar. På torsdag ska hästarna motioneras och hagen ska nog också mockas, beror på hur mycket jag har kvar. Innan stallet är det träning som gäller och efter stallet tar jag nog en promenad i solnedgången. Mys! Sen är det fredag och då är det skolavslutning. Har en stor längtan inom mig. Hoppas nu att vädret håller sig så här fint under sommaren istället för massa regn var och vart annan dag.


Ska fortsätta titta på film. Vi hörs!

 

Av Cupper Ponie - 9 juni 2015 19:07

Blev en tur ute på grusvägarna med Apasche. Han skötte sig toppen. Taggad på att få jobba men fortfarande mjuk och rund i gångarterna istället för att springa som en galning. Arbetsvillig och glad häst helt enkelt. Skrittade igång han ett bra tag. Han ökade när jag ville att han skulle öka och minskade när jag ville det. Perfekt. När han sedan travades igång höll han lugnet istället för att dra iväg så man måste hålla in honom hela tiden. Trav på en lång raksträcka innan han fick skritta en kortis igen. När allvaret började blev det en del tempoväxlingar, slalomvägar etc, ja helt enkelt för att se att han är med på noterna, och det var han. Skrittade sedan av honom en stund efter ett tag. Inte så himla svettig men lite svett rann. Tror dock han mest svettades av värmen.


Durasell nästa. Han tömkördes i hagen denna gång. Behövdes verkligen. Mycket svängar, bågar etc blev det ju då. Först ville han inte alls svänga, när han väl svängde gjorde han även skänkelvikningar. Fick allt slåss med honom där ett tag. Men sen var han med på noterna och började svänga superbra. Gjorde mycket bågar, slalom och volter. Fick jobba lite med att stå stilla också. Otålig liten skit ville inte stå stilla mer än två sekunder. La ute lite små stenar som koner och gjorde alla möjliga vägar bara för att se att han hängde med. Allt från stora volter till små snäva svängar som han nästan fick göra fram/bakdels vändningar för att komma förbi. Helvete vad svettig han blev. Men det behövde han. Travade sedan av honom med lite längre tömmar på grusvägarna. han höll samma tempo hela tiden trots tömmarna bra hängde. Härlig. Skrittade sedan av honom vilket då är självklart.


Två nöjda, och skitiga, ponnysar idag alltså. I morgon och på torsdag blir det heldagar i stallet. Varför får ni veta sen. Vi hörs!

 

Av Cupper Ponie - 9 juni 2015 19:00

Från början trodde, eller det var planerat att Light skulle komma hit i höst. Men så blir det inte. Blev själv lite smått frustrerad när jag fick reda på varför. För hon ska betäckas. Absolut är det skitkul med fölis men varför ska hon betäckas nu? Tre år gammal och ska betäckas. Varför? Hade hon varit besvärlig etc är det inte så konstigt om hon skulle betäckas för när en häst har varit mamma blir de en helt annan häst. Men så är ju inte fallet, hon är ju super duktig o lugn. Hon är nu även inriden men eftersom att min mormor inte har tid eller ork att rida henne så kommer hon bara stå. Självklart ska hon bli dräcktig då istället. Det jag mest reagerade på var att jag fick inte vara med att bestämma. Detta var redan bestämt innan jag fick reda på det. Så detta gjorde inte mig minsta lilla glad, helt plötsligt ska hon betäckas och jag har inte fått vara med och bestämma.


Hon är inte betäckt än då de missade ägget, vet inte när hon betäcks och om hon ens kommer bli dräcktig. Det gnager en önskan i mitt huvud att hon inte blir dräcktig. 


Nu i sommar ska jag iallafall få sitta på henne, ev rida henne, för första gången. Kommer vara super spännande och förhoppningsvis lyckas jag få någon att fota oss. 


Det som är positivt med att Light inte kommer hit i höst är att jag får längre tid med ponnysarna, men det är allt. Inte förens jag slutar 9:an och flyttar till Skåne för att gå gymnasium kommer jag äga Light. Vad som händer då kan bara framtiden avgöra. 

EDIT! UPPDATE 9 Juni 2015; Tydligen så blir det nog inget föl för det verkas som att Light ät steril. Mer info om detta får ni ev längre fram!

 

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16
17
18 19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards