cupperponie

Alla inlägg den 13 november 2014

Av Cupper Ponie - 13 november 2014 19:31

Vi går i skolan ca 8 h varje dag, de flesta dagarna innehåller prov, läxor eller redovisningar. Låter kanske inte så farligt? Att gå 8 h varje dag i skolan är ju normalt right? Men bara för att skolan är slut så är inte skolarbetet slut. Varje dag är det alltis läxor och prov som man ska plugga och fixa till. Jag skulle kunna säga att jag jobba 12 h med skolarbete om man räknar med skola då. Så vi säger så här, vi gämför lite granna. 


Skolan är typ ungdomarnas jobb om man säger så. De vuxnas jobb kan ju vara allt möjligt. Tex min mamma jobbar på industri. Men de vuxna tar ju inte med sitt jobb hem. Men vi ungdommar ska ha vårat jobb hem. Läxor, uppgifter osv borde göras i skolan inte hemma. När skolan är slut och man har kommit hem är det fritid som gäller. Men denna fritid finns knappt. Vi ungdomar sliter för det mesta 12 h med bara massa skolarbete och för att man ska få göra det man vill göra måste man prioritera. Men att prioritera är inte så lätt, för det bara kommer mer och mera läxor o prov. 


Vi ungdomar sliter skiter ur oss och jag vet många som hoppar över en årskurs för att de inte klarar mera. Har skolan verkligen rätt att få oss barn att tappa hoppen inom allt? Jag har själv varit en person som lämnade allt skolarbete och fick F i det mesta. Men INGEN på skolan förstog varför. De förstog inte att, oj, det kanske är för mycket på en gång. Jag blir så frustrerad ibland över skolarbetet och helt enkelt störtgråter. 


Sen har vi ju många vuxna som tycker vi ungdomar är dumma i huvudet. Vi röker i tidig ålder, springer runt på stan osv. Men hallå, det finns en anledning! Stress! Vi är så himla stressade nu så man hittar på massa saker som man inte bör göra, men är man stressad vill man bara koppla bort all stress. Jag röker inte eller något sådant alls utan jag håller mig i stallet helt enkelt men jag vet personer som håller på speciellt pgr av stress. 


Och sen när lärde man sig saker genom läxor och prov? Jag lovar, hade man inte haft prov och läxor hade alla presterat bättre tack vare att man slipper all stress. Alla jobabr i olika takt men jag vet att ingen vill jobba under stress.


Vet inte om detta blev så lätt att förstå? Men fick iallafall skriva av mig lite!

 

Av Cupper Ponie - 13 november 2014 19:25


 
 

Av Cupper Ponie - 13 november 2014 19:05

När man ska bestämma grymma låtar till sina träningspass finns det nå enstaka saker man bör tänka på.


• Är låten bra?

Är låten man hittar är dålig ska man ju såklart inte ta den. När man tränar ska man tycka låtarna man lyssnar på är bra.


• Kommer jag tröttna fort på denna låt?

Jag brukar lyssna på samma låt några gånger för att se om jag kommer tröttna på den eller ej. Har man lista på spotify är det ju så klart att bara ta bort låten men om man köper låtar på tex mobilen är det bra att veta om man tröttar fort på den eller ej. Slöseri på pengar på låtar man tröttnar på helt enkelt.


•Är låten peppande?

Själva låten måste ju inte handla om något peppande men tex beatet, är beatet passade som gör att du vill fortsätta jobba under dina träningspass? Brukar även springa i takt med låten, DET är super kul.


• Rätt fart på låten?
Kom igen nu, det är träning vilket betyder att det ska vara snabb musik, inte nå seg musik som inte passar alls.


Några låtar jag brukar lyssna på under mina träningspass är dessa:

 

Jag tycker att när man tränar ska man ha kul. Tycker man inte att det är kul är det inte värt att hålla på. Men vill man verkligen träna för att komma iform borde man fixa inspo till en själv.

Kom ihåg, det är helt okej att dansa åt musiken ovasett om man är bland folk eller ej. Show you'r happiness!  

Av Cupper Ponie - 13 november 2014 18:56

Trotsade regnet och åkte till stallet iallafall, är man grym eller vadå?

Började med att båda fick hänga med ut till de plöjda åkrarna. Apasche var inte alls på humör för att jobba idag så han sprang iväg några gånger och trotsade de breda dikena med vatten i. Men för varje gång han drog iväg började vi om hela rundan. Efter ett tag tröttnade han. Gjorde inte mig så mycket att vi började om några gånger då de fick mer motion. Sen fick Apasche gå ut i hagen och Durasell fick hänga med mig. Knöt ihop två grimskaft och satte på dom på honom så han går ner med nacken. Skrittade och travade sedan ett tag så fick han allt jobba med nackmusklerna nu också. Måste verkligen bli av med hans feta hals. Muskler om halsen har han så klart fått men mer ska det bli. Trots han tyckte det var jobbigt i början så blev det ett bra avslut iallafall. Apasche ska få prova samma sak i helgen. Är faktiskt väldigt nöjd över dagens insatts. Båda fick jobba på och verkade nöjda när vi var klara. 


Nu är det bara nya bilder som måste fixas ;)

 

Heeej, har du goodiiss :3

Av Cupper Ponie - 13 november 2014 18:42

Eftersom att jag verkligen jobba igår tog jag det lite lugnare idag. Började att gå ett tag på ''trampmaskinen'' som jag har hemma. Brukar värma upp på den innan jag ska träna för då går det sen lättare för mig att jobba på. Idag tänkte jag jobba mer på mage då igår jobbade jag mer med ben. Mage och lite armar fick det bli. Gjorde olika magövningar ca 20 minuter. Kändes ordentligt i magen helt klart! Avslutade sedan med lite armhävningar och gick liten stund på ''trampmaskinen'' igen. Detta pass blev ca 30 minuter. De 30 minuterna var en jävla kamp pgr av min träningsverk. Inte så lätt att jobba när man har träningsverk men det släpper ju mer man rör på sig. 

Var även tvungen att dansa lite eftersom att låtarna jag lyssnar på är så bra 

 

Av Cupper Ponie - 13 november 2014 18:35

Hellu! Har ni haft en bra dag? Jag har det iallafall! Men lite om dagen kommer i andra inlägg. För jag håller just nu på att bolla fram lite inlägg. Har lite ideer i huvudet så kommer både inlägg nu ikväll och under morgondagen. Jag vet att det har varit väldigt tomt här på bloggen men pgr av att jag ska hinna med det mesta som verkligen är viktigt måste jag tyvärr prioritera bort bloggen. 


Men nu ska jag skriva inlägg trots jag har svårt att sitta ner pgr av min regäla träningsverk från igår!

 

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards