cupperponie

Alla inlägg den 15 november 2014

Av Cupper Ponie - 15 november 2014 15:56

Tror inte jag har presenterat min hamster än? Ni har sett lite bilder på henne men jag har inte berättat om henne. Så jag tar det lite kortfattat, kanske ni får en liten bild över hennes historia om man säger så.


Kön: Hona
Ålder: 2,5

Mysan, som hon då heter, fick jag som typ överaskning. Jag fick henne och hennes syster Pysan från en djuraffär. Och ja, jag döpte dom till Mysan & Pysan. Dagarna gick och Mysan började känna mer konkurrans när Pysan fortfarande fanns. Mysan bet folk, hon bet mig en gång så det kom blod ur nageln. Pysan däremot var lugn och kände sig trygg. Hon brukade sova i mitt knä osv. Mysan var den som sprang som en liten galning, mycket energi alltså. När de var ca 1,5 år gamla fick vi ta Pysan till veterinären. På morgonen hade jag sett att hennes kindpåse hade åkt ur. Jag blev totalt förskräckt. Men jag hann säga ett hejdå till henne innan jag var tvungen att åka till skolan. Mina föräldrar tog henne till vet ganska snabbt efter jag hade cyklat till skolan. Ni ska bara veta hur ledsen jag var den dagen. Det tog några dagar för mig att smällta allt som hade hänt. Mina föräldrar fick tips från vet att frossa ner mat i Mysans bur då hon var väldigt smal fast man gav henne mycket mat. Hon blev sedan även tryggare och kände ingen konkurrans. Trots jag fortfarande saknar lilla Pysan så är jag glad över att jag bara har Mysan just för att det inte blir någon konkurrans. Mysan är nu 2,5 år gammal så hon lever nog tyvärr inte länge till men om hon verkligen vill leva länge till så gör hon nog det också, se bestämd hon är. Då hon är gammal nu så är hon inte lika springig som förr men fart i henne finns fortfarande. Även lite päls har hon tappat och är vinglig men annars mår hon toppen. När jag äter mat får hon äta samma sak med mig. Jag är ju trots allt vegetarian så det passar ju bra. Även fast jag vet att min och Mysans resa börjar gå mot sitt slut är jag otroligt tacksam över att ha henne, jag njuter varenda sekund! Våran resa är faktist inte så lätt att förklara då det har hänt otroligt mycket men hon har verkligen kämpat med olyckshändelser som har kunnat tagit livet av henne.


Hon är min bästa vän och den dagen hon försvinner kommer jag vara mer än förkrossad..
Min hamster, min soul mate, min bästa vän

Eye

Av Cupper Ponie - 15 november 2014 15:47

 

Fotade lite allt möjligt med kameran idag. Provade mitt öga och sedan satte 3 olika nyanser på. Trots mina ögonfransar inte är raka (så blir det när man inte använder smink osv but still proud- hatar smink) är jag faktist nöjd!

Av Cupper Ponie - 15 november 2014 14:58

Tog det ganska lungt idag, kommer nog ta det lungt hela helgen men det behövs ibland! Tog en ridtur i grimma och grimskaft på Durasell så fick Apasche gå bredvid som handhäst. Skrittade och travade i olika tempon.Tycker att det gick väldigt bra, Durasell var framåt och hade öronen framot. Apasche travade nästan före oss så kul han alltid ska ha, frustade ordentligt också. Durasell bockade några serier i traven men verkade glad så det var nog glädje-skutt ;) När vi sedan var tillbaka till stallet tricktränade vi en stund i hagen. Började med Apasche, skänkelvikningar, backningar och krafsa med hovarna. Samt busade runt lite. Gick super bra, vårat band blir bara bättre och bättre. Durasell kan ju inte lika mycket men vi finslipade lite på det han kan. Krafsa med hovarna och backa. Provade även ett nytt trick som jag mest kommit på själv. ''Fula minen'' kommer jag nog kalla den för haha. Har lärt han att när jag gör ett visst komando tar han upp huvudet och sedan vinklar det lite samt så blir näsan lite längre haha. Ful-söt! Busade runt lite i trav också. Försöker få han lite mer ''välkommen'' att trava bredvid mig istället för bakom. För när han springer bakom mig kan han bli otroligt sur och vilja bitas osv, när han väl kommer fram bredvid mig blir han mycket nöjdare. Det blir bättre och bättre! Han börjar känna sig mer trygg med mig och litar på mig vilket jag är toppen, vårat band blir starkare men det går sakta framåt. Hellre att det går sakta framåt än för fort framåt för då kan det hända fel på vägen. 


Avslutade sedan med att låta de få galoppera lite men de ville hellre vara med mig verkade det som. De skuttade liten stund och sedan kom de tillbaka till mig. Tycker det är positivt faktist! När jag åkte hem köptes nytt godis till dom också. Perfekt! För annars hade jag inte haft nå godis till i morgon.


 I morgon tänkte jag göra samma sak. Rida en liten runda och sedan trickträna för att lära känna varandra mer och stärka vårat band.

 

Lite bilder från idag:

 

Försökte ta en fin bild på Durasell men så kom lille ank-Apasche o ville naffsa på min mobil.

 

Nyfiken liten skit

 

Typical gruppfoto

 

Apasche ivägen..Igen..

 

Apasche fine lille öga. Nöjd över att få uppmärksamhet också ;)

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards