cupperponie

Alla inlägg den 20 november 2014

Av Cupper Ponie - 20 november 2014 18:10

Red ut en stund först. Båda var pigga, lyhördiga och avslappnade. Man kunde se hur Durasells öron gungade som åsneöron. Travade en liten stund. Ökade på lite mer denna gång och oja, nästan galopp där, pigg som bara den. Tycker det gick bra att rida ut den korta stunden. Ingenting speciellt hände, båda var framot och hade kul. Sedan gick vi in i hagen och busade runt, tricktränade osv en stund. Apasche var verkligen pigg. Busade mycket med frambenen och studsade runt. Super kul att se! Durasell var inte lika pigg men han skuttade upp i luften då och då. Han har även börjat förstå att han får springa bredvid mig. Innan sprang han då alltid bakom och verkligen var sur, man visste aldrig vad han kunde hitta på. Men nu när jag har lyckats få han mer välkommen bredvid mig så är han mycket nöjdare. Det kommer ta ett tag att få han helt säker att vara där bredvid men vi är på god väg. Avslutade sedan med att låta de galoppera liten stund. Energi som bara den! 


Är iallafall nöjd, i morgon blir de av med mer energi när de ska få ut och jobba!

 

Av Cupper Ponie - 20 november 2014 12:31

I morgon är det ju fredag och sen helg. Delar med mig först och främst helgens planer men även fredags!

 

Fredag: Skola först som vanligt. Slutar ca 15.00 och direkt efter skolan cyklar jag hem och åker sedan till stallet. Apasche tänkte jag tömköra en stund, om det inte är att för lerigt i hagen tömkör jag nog där. Annars får vi hitta en stubbåker, då stubbåkern vi vanligtvis brukar använda är nu plöjd. Durasell ska också tömköras. Skritta och trava till kyrkan och sedan påvägen tillbaka tar vi vägen förbi kossorna så galopperar vi en liten stund. Sedan åker jag hem och pluggar lite granna och sedan bara tar det lugnt. Om jag inte har ont i halsen tar jag ett träningspass under kvällen.


Lördag: Troligen blir det en kort jogging runda innan stallet.Runt 10 tänkte jag åka till hästarna så har jag många timmar på mig. Durasell ska få jobba först. Tänkte tömköra honom bort mot stan i alla gångarter. Men istället för att svänga in mot stan svänger vi in mot vägen till Donkan, Dollar Store osv. Jobbar i alla 3 gångarter dit också och sen när vi har kommit fram dit tar vi nog en liten paus. Finns en bänk där som jag kan sitta vid så får han äta lite gräs kanske. Sen tillbaka i alla gångarter. Gissar på att han är svettig men det är meningen också. Apasche efter det. Han ska få tömköras han med, ska prova sätta upp något litet hinder så tar vi och hoppas en stund. Efter stallet åker jag hem ofc. Tar det bara lungt. Träningspass under kvällen.


Söndag: Löprunda först och sedan stallet vid 10 tiden. Tömkör Apasche bort mot Donkan så får han också ta en ordentligt lång runda. Men bara skritt och trav med honom då vi inte har börjat med galoppen med honom. Tycker att han ska få bli lite mer säker i traven innan vi börjar med galoppen. Svettig ponny kommer han nog också vara. Värt det helt klart då han verkligen älskar att jobba länge samt upptäcka ställen. Efter det får Durasell gå en långpromenad men även träna på lite trix på vägen. Åker sedan hem. Ett träningspass och sedan plugga o vila inför Måndagen.


Tycker att detta kommer bli en bra plan. Hoppas ingenting händer så det inte går med det jag hade tänkt med. Åker iallafall till stallet sen idag så får vi se om det kanske har hänt något under tiden jag har varit borta. Tror inte det dock för isåfall hade jag nog fått ett meddelande av ägaren. 


Tagga helg!

 

Av Cupper Ponie - 20 november 2014 07:41

Det är redan Torsdag och jag har bara varit i skolan 1 dag den här veckan. Tänkte åka till skolan idag men känner mig fortfarande riktigt sjuk. Ont i nacken, ibland ont i huvudet osv. Ska försöka åka till skolan i morgon, vi får se helt enkelt. Jobbiga är ju att vi har engelska prov i morgon och jag har inte pluggat ett dugg då jag inte har böckerna hemma. Får helt enkelt hoppas på att det inte är allt för svårt vilket det inte brukar vara för mig i engelska. Satsar ju inte så högt, så länge jag är godkänd är jag nöjd. Hur som helst, nyser väldigt mycket vilket är bra för då börjar jag bli frisk. Vet inte om alla har så men jag har så iallafall. Lite ont i halsen har jag fortfarande men inget extremt, hoppas på att kunna börja träna i morgon. Ska även försöka komma iväg till hästarna idag. Känner att de verkligen behövs, vem vet, ponnysarna kanske tror jag har övergett dom. Nej nu ska jag inte tänka så, de fattar nog sen ;) Sen hade det ju inte varit fel om de fick komma iväg och röra sig. Om jag kommer iväg till dom idag tar jag nog ett ridpass på Durasell och Apasche får då gå bredvid. Sen efter det får vi se vad som händer då det nog är mörkt redan då. I helgen ska jag försöka tömköra båda två så de får börja jobba mer igen. De har ju haft det ganska lugnt den senaste tiden men det behövs ibland. Hård träning för ponnysarna ska börja sen igen, tror ändå de kommer tycka det är kul att få jobba hårt igen då de verkligen älskar att röra på sig. Eller ja.. Inte Durasell, än, men det kommer sen ju mer han får jobba. 


När snön kommer om det då är tillräkligt mycket snö kommer båda få jobba som bara den. Att plumsa i snö är ju inte det lättaste. Längtar efter att få se resultatet i vår/sommar för att se hur mycket de har gått ner i vikt sen jag började jobba med dom. 

 

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards