cupperponie

Alla inlägg den 23 november 2014

Av Cupper Ponie - 23 november 2014 19:16

Här sitter jag framför datorn och äter mat. Har precis haft en dejt med duschen för att tänka ut allt möjligt. Nu när jag har varit sjuk är jag efter i mycket vilket får mig nerstämd. Men efter en stund i duschen kändes det så mycket bättre. Ska nu ta tag i allt under veckan. Har en del prov som ska göras samt en del uppgifter, nu jävlar kör vi! Jag känner mig redo, inte lika nerstämd och vet att detta kommer jag att lyckas med. Ju mer inspo jag får ju lättare känns allt vilket är toppen. Ingen söndags-ångest här inte! Sen vet jag också att om jag inte hinner klart med allt innan jullovet tar jag och jallar efter lovet. Kommer ha väldigt lätt i skolan ett tag efter lovet tack vare vila från skolan. 


Nu får mina lärare fan se till att vara i skolan under veckan annars får jag totaldamp!

 

Av Cupper Ponie - 23 november 2014 14:08

Apasche först ut. Gick så himla bra. Dock var han ju då pigg men lyssnade bra osv. Skrittade igång han i olika tempon och när jag kände att han var redo att jogga igång fick han börja trava. Gud så brottom han hade. Lyckades hålla in honom men det var inte så lätt. När vi närmade oss en uppförsbacke ökade vi traven lite grann så fick han ta i när han skulle över backen. När vi kom mot 2 hästar blev han en pipade ponny. Gnägg hit och dit så tillslut fick han inte fram nå gnägg utan bara pip kom ur han. Han fick även ha sitt regnbågsfluff så snygg inför andra hästar var han allt. Ökade sedan traven en stund när vi kom in på raksträcka. När vi hade travat nästan hela raksträckan fick han sedan skrittas av. Fortfarande pigg men stor skillnad mot när vi började så trött hade han blivit iallafall. 


När Apasche var färdig hämtade jag Durasell så fick båda ponnysarna medicin. Så himla skönt att deras astma knappt märks längre så man kan trappa ner på medicinen. Nu får de bara 3 ''puffar'' istället fär 5 st vilket är super bra. Hur som helst. Släppte ut Apasche i hagen efter de fick sin medicin. Han var lite klantig och råkade gå in i tråden så han fick en stöt. Vet hur det känns så jag kan inte säga att han är mesig. Borstade Durasell inför ännu ett tömkörningspass. Asså guud, hur lyckas han med att bli så himla skitig? Han rullar så klart på bästa stället enligt honom men sämsta enligt mig. Fick bort en del men inte allt, det enda sättet att få bort allt är då att bada honom men det är för kallt för det. Satte sedan reflexer, träns, tömkörningsgjorden och tömmarna på. Skrittade ut mot asfalten. Försökte få han att gå raskt och inte släpa efter sig. Fick allt smacka på honom några 100 gånger då han aldrig höll tempot. Lite längre in på asfaltsvägen fick han joggas igång. Jobbade mycket på att han ska ha rak ställning idag med. Gick lite sådär men träning ger resultat. Tack vare att vi nu har börjat jobba med att gå i rak ställning börjar han hitta balansen så han även går rakt och inte zickzack. När vi kom mot grusvägen fick han skritta några steg och kvickt igång till trav igen. Kom sedan igång i galopp. Galoppen går verkligen bättre och bättre, innan behövde man verkligen mata på honom så han rusade i traven och sedan in i galoppen. Idag rusade han knappt samt höll ett lugnt tempo i galoppen vilket är toppen bra. Travade sedan iväg över lilla bron och när vi närmade oss skogen fick han skrittas av.


Av med alla hans saker och sedan ut i hagen. Tricktränade Durasell lite granna och wow vad duktig han är, efter bara en dag sitter snart spansk-skritt. Fy vad duktig han är. Släppte han lös en liten stund också, då började Apasche rusa runt bara för att spöt jag höll i var visst lite läskigt. Durasell bara stog vid mig och gäspade, han som alltid följer efter Apasche följde inte med honom denna gång. Mitt och Durasells band blir bara starkare och starkare, och jag tror mycket är tack vare trickträningsen. 


En liten skojig sak som hände när jag skulle hämta hästarna i morse, ropade på dom och så fick jag ett gnägg av någon av dom, tror Durasell men är inte helt säker. Tänk vilket litet välkomnande kan få en varm i hjärtat. 

Bilder från idag:

   

Tömkör Apasche, på sista bilden kan ni även se lite på regnbågsfluffet. Eftersom att han kollade på hästar lite längre ifrån kollade han inte rakt, därför är inte ställningen rak.

   

Smutsig Durasell trots jag borstade han ordentligt innan jag tog bilderna.

 

Nyfiket busfrö

   

Lite dåliga bilder på Durasells frisyr idag. Hade gjort en inbakad fläta som gick från manken till luggen så hela manen och luggen satt ihop i en fläta.

   

Kassa bilder på när jag tömkör Durasell. Här är han rak i ställningen men inte så rakt han ska gå.

 

Nöjd Durasell kollar på Apasche i hagen. Digga hans nosgrimma jag gjorde själv på syslöjden.

Av Cupper Ponie - 23 november 2014 09:42

 

Nu åker jag till stallet och inte förens ikväll blir det lugnt för mig. Apasche tömkörs samma runda som Durasell gjorde igår och Durasell tömkörs till kyrkan. Efter stallet tänkte jag och morsan baka nå gått, måste sen plugga. Ha en grym söndag! Ska försöka ta lite nya mobilbilder då riktiga kamera bilder får vänta

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards