cupperponie

Alla inlägg den 19 november 2014

Av Cupper Ponie - 19 november 2014 20:40

Jag har nu bestämt att Durasell ska få ridas bettlöst. Jag har märkt skillnad när jag har bett och inte bett på honom. När han har bett är han inte lika pigg och glad istället är han seg samt verkar tycka det är jobbigt med bett. Utan bettet är han pigg, glad och ja, riktiga Durasell om man säger så. Därför har jag nu tagit bestlutet att vi skippar bett när vi är ute och rider. Nu kan det ju vara att bettet är förstort så han reagerar negativt så istället. Men när jag tömkör honom kommer bettet få vara kvar ett tag till då han fortfarande testar mig och när han testar mig lyssnar han inte ett dugg på mig, då har jag bettet som förstärkning istället om man säger så. 


Jag tycker inte att det är nå speciellt jobbigt beslut då jag både rider med och utan bett på hästar. Kul med variationer men det viktigaste är att lyssna på Durasell. Vad tycker han är kul och vad tycker han är tråkigt. Vad han inte trivs med och vad han trivs med osv. Han trivs helt enkelt inte med bett och då tar vi bort det helt enkelt. I framtiden ska jag försöka börja rida han i halsring. Men det tränar vi på längre fram, inte nu. Känner att jag måste lära mig honom ännu mer först.

 

Av Cupper Ponie - 19 november 2014 19:43

Jag vet att jag hade lovat inlägg idag MEN en olustig händelse hände idag. Min äldsta bror ringde mig tidigare idag och sa att mormor hade åkt ambulans till akuten. Troligen har hon tappat närsinnet(har för mig att det kallas så). Detta kan då försvinna efter 24 timmar eller hålla otroligt länge. Jag har inte så bra relation med min mormor om jag ska vara ärlig, alltså har jag inte brytt mig så mycket. Vi har dålig relation med varandra pgr av saker som har hänt i det förflutna. Vissa saker är mitt fel men det finns en hel del som även är hennes fel. Nog om det! Jag har inte brytt mig så mycket men jag känner mig ändå inte helt okej. Kanske för att morsan är uppstressad och ringer runt till folk och till akuten. Det jobba är just att vi bor inte i Skåne. Vi bor långt ifrån helt enkelt. Och det gör det bara värre för man kan inte göra så mycket då. Inte förens läkaren har bedömt vad som kommer hända osv så vet vi inte vad vi ska göra. Det är för långt att åka just för små turer dit tyvärr. Har vi otur måste vi flytta till gården tidigare än väntat. Något sådant vill jag gärna men ändå inte. Har ju ponnysarna här så jag vill ju gärna fortsätta med dom men jag vill gärna byta skola också. Vi får se vad som händer helt enkelt!

 

Av Cupper Ponie - 19 november 2014 18:27

Kände för att skriva mina top 10 avramlingar. Jag har ramlat av från både privat och ridskolehästar. Jag älskar ju att ramla av så man kan väl säga att detta är mer som mina roligaste avramlingar.

 

1. Jag red lektion på ridskolan för några år sedan. Hästen jag red på som kallas Albin(finns dock inte kvar på ridskolan) hade ordentligt med överskottsenergi. Då han hade varit skadad ett långt tag så skulle han få börja gå lektion igen. Så när jag red honom gick det väll sådär. Vi skulle sakta av från skritt till stanna och så fort Albin hade stannat hoppade han åt höger. Den lille busen.


2. Red en privat ponny, en shettis faktist. Red ut i snön barbacka. Bredvid oss fanns en skog och dit ville han in för att gå på toa så han hoppade in i skogen och jag ramlade av. Skrattade som bara den, och när jag såg varför han ville in i skogen garvade jag ännu mer. Är man toa nödig så är man ;)


3. Detta kan jag inte kalla för avramling men nästan en avramling. Red på min mormors gamla häst som hette Bebban. 8 år blev hon pgr av att hon hade haft cancer sedan födseln men man har aldrig sett cancern. En dag fick hon somna in pgr av bl.a cancern som tog över henne helt. Hur som helst! Skrittade henne en sommar och pang stack en fet jävla broms henne under magen. Hon hoppade högt upp på alla fyra. Kunde knappt fatta att jag satte kvar. Haha, gud det var roligt det.


4. Skulle rida på ridskolan. Red en liten B-ponny barbacka. Men jag var så osmidig så jag kom inte upp på henne. Efter ha försökt komma upp typ 100 ggr ramlade jag åt andra sidan med huvudet före. Alla garvade, även ridläraren. HAHAHA orkar inte vad kul det var :')


5. Skulle rida på Durasell, hände för någon vecka sedan faktist. Hade lite för glidiga byxer kanske men jag kom knappt upp så osmidig som jag var och när jag väl kom upp och började skritta ramlade halva min kropp ner. Det enda som höll mig kvar på hästen var mitt ben på hans rygg. Han hade ju svårt att stå still så jag fick skutta på ett ben tills han stannade.


6. Tävlade en liten B-ponny på ridskolan. Gick hur bra som helst tills vi kom till hinder 3. Där hoppade han typ 3 meter istället för mellan 60 och 80 cm(minns inte exakt). Ramlade av men hoppade upp på han snabbt igen. Hoppade sedan om hindret och samma sak hände där med. Kul.. Men det var skojigt ändå. Tror jag har film på detta i någon gammal kamera här hemma. 


7. Var väldigt liten den här gången. Vi hade markarbete på ridskolan. Travade över några bommar, eller ja, det var tänkt att jag skulle trava över några bommar men ponnyn jag red stannade precis innan så jag ramlade framot, över halsen och huvudet ner på alla bommar. 


8. Detta var på en Pay And Jump. Kan väl säga att det var roligaste tävlingen jag har tävlat haha. Ponnyn stannade på flera stycken hinder och jag hamnade framför sadeln några antal gånger. Sen så ramlade jag av. Åkte över halsen och pang, satt jag på hindret med bommen mellan benen. Mysigt... Men det var askul. Många trodde jag hade gjort illa mig men jag bara garvade, önskar att någon hade filmat det där :')


Tänkte göra top 10 avramlingar men kommer inte på så många, istället får det bli top 8 ;)

 

Omg, Apasche sluta vara så fancy!

Av Cupper Ponie - 19 november 2014 13:41

Fixade en ny yt video. Tyvärr förstörde Youtube kvalitén...Hoppas på att fixa nya klipp snart med min nya kamera ;)

Av Cupper Ponie - 19 november 2014 08:06

God morgon! Vaknade för någon timme sedan men har inte orkat göra något. Så idag är det onsdag och i morgon får jag min månadspeng whiho. Idag stannar jag också hemma men jag är mycket bättre än igår. Inte lika ont i halsen längre utan nu har jag mer en klump i halsen. Men jag har svårt att prata normalt, pratar hest och klumpigt om man kan säga så. Eftersom att jag mår så bra som jag gör åker jag nog till stallet senare idag. Inte helt säkert men jag tror nog det blir bra då jag måste komma ut. I morgon hade jag iallafall tänkt att åka till skolan men vi får se om kroppen kan hålla det. Så idag blir det bara att ta det lungt, dricka massa varm choklad, äta glass och äta hals tabletter och sedan åka till stallet. Tycker det låter ganska bra faktist. Ska plugga lite granna också till våran gruppuppgift. Och så klart står även bloggning på schemat ;) Får väll se om vad det blir för inlägg.

 

Måste verkligen fixa flera och nya bilder på hästarna nu, får försöka med det i helgen.

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards