cupperponie

Alla inlägg den 12 januari 2015

Av Cupper Ponie - 12 januari 2015 19:05

Idag var det då ridskolan som sakt. Red på en häst som heter Simba. Fux färgad, lite mer åt guldiga hållet om jag ska vara ärlig. Samt strax över ponnymåttet så han är ju inte så stor. Och juste, hans öron är väldigt stora, typ åsneöron stora.


Det var meningen att jag skulle rida en annan häst men hon hade halkat i hagen förra veckan så knäna var svullna. Hon är inte halt eller så idag men det kändes ändå inte rätt när vi kollade på henne. Så då fick jag Simba istället. Eftersom att vi fick rida barbacka passade jag så klart på att göra det. Vi fick skritta och trava igång själva. Jag jobbade mycket med att få Simba kvick i gångarterna och övergångarna. Samt lösgörade vägar red vi, även lite skänkelvikning i slutet. Sedan skulle vi börja dagens övning. Öppna och slutna på långsidorna. Vi började i skritt. Fick inte till det så bra där först men i slutet gick det toppen. Ibland fick han för sig att trycka in sig i väggen och jag kunde inte ens styra ut han hur jag än gjorde. Men jag hittade ett knep så då blev det bättre. Efter det gjorde vi samma sak i trav. Det gick bättre. Kunde bli lite stark ibland men jag visste hur jag skulle få han mjuk. Efter vi hade travat skulle vi prova bara öppna i galopp. Gud så bra det gick där. Varje långsida fick vi till det perfekt. Otroligt nöjd, nog bästa passet på väldigt länge. Vi fick sedan trava av hur vi själva ville så jag längde några millimeter på tyglarna och han sökte sig ner direkt. Otroligt fin var han. Öronen flaxade omkring och han frustade. Och så klart skrittade vi sedan av efter att ha travat av.


Jag är otroligt nöjd över dagens ridpass. Kunde nog inte ha gått bättre för tillfället. Simba verkade också nöjd. Kunde se det i hans ögon när jag hade hoppat av. Lite svårt att förklara, men det var som att man fick känna hur nöjd han var, typ att han skickade sin känsla till mig. Låter sjukt konstigt kanske, men jag tror nog hästmänniskor skulle kunna förstå trots allt.

 

Eftersom att jag inte är helt 100 på om jag har någon bild på Simba, ''snor'' jag en bild från ridskolans hemsida :3

   

Av Cupper Ponie - 12 januari 2015 15:24

Idag började då skolan efter jullovet. Denna vecka är då mjukstart men jag känner mig redan trött. Dock är jag ganska taggad på vårterminen. Vårterminen tycker jag är mycket lättare än höstterminen. Tror det beror på värme, ljus och vi har mer ledigheter. 

 

Hur som helst så informationen vi fick idag var väl inte det roligaste att höra. Tänker dock inte ta upp vad det handlade om då jag inte känner mig redo att berätta vad jag är än. Annars så har dagen varit helt okej. Dock skulle vi läsa en bok på svenskan och mina glasögon var ju hemma, helvete vad ont i ögonen jag fick av att läsa. Snön har vräkt på under dagen också. Skitkul! Eller inte. Isgata var man än går också så man riskerar sitt liv av att ens gå ute i snön. Efter skolan tänkte jag ta en springrunda trots det är stor chans att jag halkar. Men jag jag har en rejäl träningsverk i låren så då känner jag att det räcker med ridning ikväll. Så nu har jag hunnit äta lite mellis. Har haft jobbigt i skolan med min hals då jag har börjat bli förkyld. Ska försöka köpa halstabletter så fort som möjligt. 


Efter stallet blir det att blogga och ta det lugnt. Har ett inlägg som väntar på att bli skriven så det ska skrivas ikväll. Ska även försöka sova bättre inatt. Tror jag får feber på kvällarna då jag alltid vaknar av att jag svettas och har ont i huvudet. Vi får se hur jag gör. 

 

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards