cupperponie

Alla inlägg den 10 juli 2015

Av Cupper Ponie - 10 juli 2015 21:20

Lördag: Apasche tömkörs i skogen, låter han klättra lite osv. Var nu ett tag sedan men jag får väll offra mig trots jag hatar fästingar. Men som sakt, det beror på vilken och var i skogen jag tänkte gå. Durasell tömkörs han också. Mycket skrittjobb samt lite trav. Jag själv ska träna hela kroppen när jag känner för det. 


Söndag: Rider Durasell en stund. Blir dressyr på grusvägarna. Jobba mycket på att få honom mjuk. Apasche hänger med på en löprunda. Tänkte ta en ganska så lång runda trots allt. Vet inte riktigt vart än men jag har mina aningar. Avslutar sedan dagen med träning för överkroppen.


Så ser mig och hästarnas helg ut. Om det kommer hända nå mer vet jag inte, det märker vi. Men ingen är planerat mer än det jag redan har skrivit. Tar helgen som den kommer. Nu går jag och lägger mig efter en lång dag så får vi se när jag vaknar i morgon. Blir nog lite sovmorgon efter denna tidiga dag. Vi hörs!

 

Av Cupper Ponie - 10 juli 2015 20:57

Apasche fick tömköras över bom idag. Det behövdes verkligen. Han är vanligtvis väldigt duktig på att komma över bommar i olika höjder. Har däremot aldrig tömkört honom över bom. Så jag tömkörde igång honom ett bra tag på grusvägarna så han joggades igång. Tränade lite på stop och start också. Han gillade inte att stå stilla. Tuggade på bettet, snurrade och huvudet och försökte gå framåt. Men efter ett tag så lugnade han ner sig. När han hade joggats igång och var redo för att jobba över en bom blev det inte riktigt som jag hade tänkt mig. Han krånglade en del. Han gick massa kringelkrokika vägar vad jag än gjorde. Segade som bara den gjorde han också. Bommen föll varenda gång och jag blev lite trött på det, för jag VET att han kan det här. Så jag längde tömmarna, höll mig mer bredvid och ökade tempot. Då gick det mycket bättre. Men det tog sin stund tills han fattade grejen. Han krökade gärna på nacken och segade ner fast jag inte bad om det. Sen så gick det äntligen. Efter ha gått över bommen helt utan problem på raken lämnade vi det där. Avslutade sedan med lite slalom för att få han lite mer mjuk. 


Durasell fick allt kämpa på idag. Tömkörde honom på en volt i skritt och trav. Sen körde vi även på galopp. Det gick ovanligt bra med galoppen så han fick allt galoppera ett bra tag. Trött och svettig blev han men det behövde han. Höger varv gick bäst. Där galopperade han på i lugnt tempo och jobbade med kroppen bra. Huvudet var inte uppe bland molnen utan den var krökt och fin, samt högerställningen satt perfekt. Durasell har som sakt svårt med högerställningen och vi har jobbat på det ett tag men vi har en del kvar. Efter ha fått galoppera flertals varv i höger varv fick han skritta en stund och sedan bytte vi till vänster varv. Där gick det inte lika bra. Lång i formen och svårt att hålla galoppen. Troligen pga trötthet men han måste även stärkas mer i vänster galopp. Skrittade sedan av en väldigt svettig ponni.

 

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards