cupperponie

Alla inlägg den 1 september 2015

Av Cupper Ponie - 1 september 2015 20:30

Skrittade igång honom runt byn med långa tyglar. Tror han var på väldigt bra humör samt pigg då han gick väldigt raskt. När jag hade hoppat upp och sa till han att skritta bockade han innan skritten. Ja trött verkade han inte vara iallafall. Efter ha skrittat igång honom kände jag på honom lite i skritten och traven. Då jag inte har trimmat nå dressyr på ett tag nu så skulle det nog bli lite jobb för att få han där jag vill ha honom. Men det var inte så jobbigt. Visste ju precis vad jag skulle göra då han oftast brukar ha samma ''problem''. Gick in på volter, serpentiner och lite andra bågar. Först gick det inte riktigt men jag lät han rulla på så blev det bra sen. Han blev riktigt fin till slut. Mjuk, rund i kroppen och ja, precis som jag vill ha honom. La till lite snett igenom med lite raskare trav. Blev riktigt bra det med. När jag kände mig nöjd fick han trava på långa tyglar. Han sökte sig neråt och var fortfarande mjuk och rund samt höll samma tempo istället för att sega eller springa iväg. När han hade fått trava en stund skrittade jag av honom samt gav han massor med beröm. 


Helt klart nöjd men jag funderar på om jag ska öka svårighetsgraden med mer samlad galopp kanske? Ska luska på det lite så får vi se vad jag kommer fram till.

 

Av Cupper Ponie - 1 september 2015 20:11

Uppvärmningen bestog av ökad skritt och kort trav på grusvägarna. Tänkte först bara skritta igång honom på grusvägarna men han ville visst trava lite också. Så han fick jogga en stund också utan krav. Hade slappa tömmar så fick han sträcka på halsen. Passade på att skritta en stund i skogen också vilket uppskattades. När vi väl kom tillbaka till stallet var det arbete som gällde. Tömkörde honom på en volt i trav. Mycket tempoväxlingar så han lyssnade på mig. Lät han trava på i båda varven ett bra tag. När han hade blivit mjuk, följsam och lyhörd gjorde vi lite övergångar från trav till skritt. I skritten ville jag ha honom rask, inte sega ner och släpa på fossarna. Han skulle helt enkelt vara redo för att trava precis när som helst. Sen körde vi på en stund med trav till skritt, skritt till trav. Gick riktigt bra om jag får säga det själv. Provade på galopp på volt för första gången. Har inte gjort det ännu då han inte riktigt har varit tillräkligt stark att hålla ihop sig. Men jag testade iallafall. Galoppfattningen måste vi jobba på men det blir bättre med tiden. I höger varv gick han klockrent, dock far han ut lite med bogen så jag fick hålla koll på honom. Han höll ihop sig bra också. Tog endast galopp kanske två varv i höger. I vänster varv gick det riktigt kasst. Vänster galopp har han väldigt svårt för så han tar oftast fel galopp. Men eftersom att det var första gången har fick galoppera på volt samtidigt som han ska hålla ihop sig struntade jag i att han hade fel galopp. Nästa gång ska däremot spöt med så kanske man får lite hjälp på traven. Även under longering ska vi lägga mer fokus på rätt galopp så han kan stärkar i vänster varv. Travade av honom efter galopp med släpande tömmar samt skrittade av honom efter det. 


Jag är nöjd men vi har mycket att jobba på. Nu har han ju gått klockrent under tömkörningen de senaste dagarna så nu ska vi öka svårighetsgraden genom att lägga till galopp. Så nu ska han stärkas först och främst i vänster galopp. 

 

Riktiga män bär rosa ;)

Av Cupper Ponie - 1 september 2015 12:26

Grått, dimmigt och tidigare smattrade regnet på fönstret. Nu är det officiellt höst och jag är redo. Jag spenderar första höstdagen hemma, åtminstånde tills mamma kommer hem för då far jag till stallet. Än så länge har jag endast hunnit med ett träningspass men även lite planer inför hösten ska skrivas ner. Tänkte bara logga in här en snabbis.


Hästarna ska få jobba en del denna vecka och även jag ska komma igång lite mer ordentligt. Gårdagens träningspass bestod av cardio så hela kroppen fick komma igång. Det kändes kanon att vara tillbaka, har nu fullt med inspration och lite tankar inför vad jag skulle vilja göra i höst inom träning. Dagens träningspass blev ett benpass. Vill inte köra allt för hårt ännu men benen och rumpan fick sig en liten omgång iallafall. I morgon blir det armar. Apasche och Duracell fick då vila igår. Tyvärr blev det ingen ridskola för min del pga nackont. Troligen sov jag väldigt konstigt den natten men jag ville vara på säkra sidan så inte förkylningen har suttit sig där för isåfall kan den sprida sig till hjärnan, vilket inte blir nå bra. Idag ska Duracell ridas igen. Tänkte trimma i dressyren och om han är duktig kanske vi kan avsluta med lite klättring i skogen som han verkligen älskar. Apasche tömkörs i skogen som uppvärmning och sedan trimmas i hagen. 


I morgon blir jag troligen fortfarande hemma just för att vi slutar så sent. Kommer inte klara av att ha min förkylning i skolans lokal till kl 4 så länge luften endast går runt och runt. Men på torsdag är jag kanske tillbaka, det får vi se då. Har varit förkyld en vecka och jag verkar inte vara frisk förens veckan är slut eller senare. Får helt enkelt hålla tummarna att jag blir frisk snart. Vi hörs!

 

Självklart bjuder jag på en failbild från i söndags en sådan här grå tisdag

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards