cupperponie

Alla inlägg under december 2014

Av Cupper Ponie - 13 december 2014 15:36

Blev en promenad med båda ponnysar först. Leta även efter ett ställe som de kan stå medans jag fotar. Valde att stå vid en grusväg med fin snö i bakgrunden. Belive it or not, men snön kom i natt, dock väldigt lite, gräset synns fortfarande. Gick hur bra som helst att fota dom. Båda var stilla och visade för det mesta deras gulligaste sida. Dock blev sedan Apasche otroligt distraherad så han var påväg att springa iväg. Men jag såg på honom att snart drar han iväg så jag tog tag i grimmskaftet och såg till att han stog stilla. Kollade sedan vad det distraherande kunde vara. Visade sig att två stycker tjejer var ute och red sina nordsvenskar. Gick tillbaka med ponnysarna då jag knappast kommer ha nå stilla hästar. När vi kom förbi nordisarna så blev både ponnysarna och nordisarna helt hysteriska men tur nog lugnade hästarna ner sig. Apasche och Durasell gnäggade dock hejj villt, men, men. Tog sedan båda in i hagen så fotate jag dom där istället. Två nyfikna och busiga ponnysar. Tog sedan Durasell ut på en promenad samt tricktränade på vägen. Han fick gå lös så gjorde vi lite allt möjligt, både i skog och på grusväg. Hittade även en stubbåker så där busade jag och Durasell runt i trav och galopp. Sedan gick vi hem igen. Apasche var verkligen svettis när vi hade kommit tillbaka så han behövde nog inte gå ut på promenad. 


I morgon ska hårdträning börja igen efter en lugn vecka. Båda ska tömköras länge och hårt. Mycket trav ska det bli! Bilder från idag kommer att komma upp i lite alla möjliga inlägg. 

 

Nej han är inte sur, han är koncentrerad 

Av Cupper Ponie - 13 december 2014 14:58

Av Cupper Ponie - 13 december 2014 08:01

För idag fyller jag år whopido! Hade dock en supe rmysig dröm så jag glömde bort det helt när jag hade vaknat. Samt så brukar jag vakna före någon i min familj så de sjunger ju aldrig på morgonen. Nu är det dock såhär att jag är sjuk. Vilken härlig födelsedag, eller? I 6:an var jag också sjuk på min födelsedag, hade en så hämsk hosta så att det såg ut som att jag grät. I år däremot har jag hosta och typ ont i halsen men ändå inte, svårt att förklara. Men jag har inte ont i halsen men jag känner att det nästan är hals-ont, fattar ni? Tror inte det, fattar knappt själv. Aja, runt halv 10 ska morsan hämta en tårta på bageriet, får vi se hur den ser ut. Räknar inte med någon present då min kamera var en tidig present och julklapp men vi får se, kanske får något litet. Hoppas själv på pengar. Ska fixa en tårta till ponnysarna också innan jag drar iväg till stallet. 


Får även förbereda att tacka alla gratulationer jag får bl.a på fb, det har redan börjat komma några enstaka. Tur jag är så skygg framför kameran så ingen har lyckats ta bild på mig. För hade de haft bilder på mig hade nog jag skämt ut mig otroligt mycket på fb. 

 

Nu ska jag mysa framför tv:n med varm choklad. Vi hörs!

 

Av Cupper Ponie - 12 december 2014 15:09

Äntligen är det freeedaaag! Det var Luciatåg på skolan idag, och i morgon, när det är riktiga lucia, fyller jag år :D O bloggen har varit dåligt uppdaterad eftersom att jag helt enkelt har haft annat för mig. Men nu har jag bara två skoluppgifter att göra som ska fixas i helgen. 


Idag var det nog skönaste dagen i skolan på länge. Först hade vi fika, lussebullar och pepparkakor. Är själv inte så mycket för lussebullar och pepparkakor men just för att det var så mysigt just då passade jag på. Sen kollade vi på luciatåget. Likadant som åren innan så tyvärr tröttnar man lite men det är kul att kolla på och lyssna på duktiga tjejer och killar från skolan som sjunger. Dock ett minus med luciatågen är att det ska alltid vara låtar som gud och änglar är inblandade i. För mig är det så löjligt, min mamma tycker också det. Är man kristen, tror på gud osv, ja då får man såklart tycka att det är fint osv, men jag tycker det bara är löjligt. Efter luciafirandet hade vi idrott, dock var bara några få med eftersom att vi inte trodde vi skulle hinna. So nästa, jobbade typ ingenting då jag satt i grupprum med mina grymma kompisar, och vi har ju svårt att jobba eftersom att vi pratar o skrattar så mycket med varandra. Sedan var det lunch, engelska efter och vi kollade på film, Frozen. Aldrig sett den tidigare och det jag har sett hittills är helt okej. Gillar mest att det är fjordingar med i filmen;) Avslutade sedan med hemkunskap. Vi städade först och sedan gjorde jag och två kompisar chokladsås, sedan åt vi glass och tog det lungt. Hur skönt som helst att verkligen ta det lungt med sina kompisar. Jag och min kompis Sabina bestämde igår att vi skulle ha tomteluva på oss idag, haha snyggaste på skolan ;)

Nu ska jag ta en lugn stund framför datorn och sedan ta ett träningspass efter all fika idag heh. Sedan blir det film och mys under en filt. 

 

I morgon kommer hovslagaren vid 10 så runt halv 11-11 åker jag till hästarna, tänkte ta med kameran så får ni lite nya bilder. Tänkte ta en promenad med båda och sedan låta de få springa av sig hur de vill i hagen. På Söndag börjar hårdträningen igen. Lagom pigga kommer de allt vara. Räknar med två ponnysar som kommer skutta av energi och glädje. De som hatar att ta det lungt för länge. Eftersom att jag fyller år i morgon tänkte jag fixa en tårta till ponnysarna, knäckebröd, morötter och äpplen, lyxliv eller ;)

 

Av Cupper Ponie - 10 december 2014 19:39

Skrittade ut en stund idag. Trots mörkret, blåsten och kylan hoppade jag upp på Durasell och skritta med långa tyglar en stund. Apasche fick hänfa med bredvid, båda frustade och var pigga så de var nog ganska nöjda. Durasell var dock lite smårädd men det är ju klart, är det så mörkt att man inte kan se något är det inte så konstigt. Måste dock jobba på att få Durasell stilla när jag ska hoppa upp. Har man otur kan man gå runt och försöka komma upp i någon timme. Samma sak i tömkörningen, stå stilla feta ponny! 


Mina tår var nog nästan isbitar när jag kom hem. Usch, vill inte att det ska bli så kallt juu. Men trolgien var det så kallt pgr av blåsten, plusgrader annars. Tog en lång varm dusch, gud så skönt. Tänkte plugga nu ikväll men jag är såå trött. Somnade nästan på matten. Så denna dag består av mys i sängen, lite nyttigt snacks och klipp på youtube samt läsa bloggar. 


I morgon har jag 3 dryga prov Kill me. Men jag funderar på att skippa en av proven. En av proven är helt enkelt ointressanta, kan ingenting och ja, måste jag säga mer? Tycker både vi elever och våra föräldrar borde höja våran röst lite mer i skolan. Det finns saker vi lär oss i skolan som är totalt ointressant och ingenting som är nödvändigt i framtiden. 


Hur som helst, för trött för träning idag, tar det i morgon istället då jag ändå slutar kl 3 så jag kommer inte vara lika trött efter stallet. Ha en bra kväll!

 

Så vackra, topmodell nästa typ

Av Cupper Ponie - 9 december 2014 16:17

Då var tisdagen över, den värsta dagen i veckan. Det är mörkt ute och jag skulle kunna somna när som helst. Såå trött. Stannar hemma från stallet idag och tar ett ordentligt träningspass och avslutar med att skriva hemprov samt äta lite frukt och bär. Mums! I morgon är jag nog piggare så då passar jag på och åker till hästarna efter skolan. Kom på en sak! I morgon har vi nobellmiddag på skolan, tema: fest. Och jag har inga festaktiga kläder hemma, bara massa tråk. Får väll se om morsan har något. 


Tycket lite synd om mina tänder som sitter åt höger. När jag tuggar måste jag tugga där då det är helt omöjligt att tugga åt vänster nu när ännu en tand fattas. Får vänta några dagar tills ''tandhålet'' har läkt. Ojsan, nyste nyss så min morsa blev skrämd, nästan så att jag själv blev rädd, ingen av oss var beredd på att jag skulle nysa. 


Hitta nyss en perfekt tröja till i morgon. Nöjd! Nu blir det träning och sedan plugg. Har ett inlägg som är tänkt att fixas så vi får hoppas jag hinner. Så länge får vi väll höras! Hörrni, ha en grym kväll!

 

Av Cupper Ponie - 8 december 2014 19:04

Idag fick vi rida barbacka om vi ville, klart säger jag ja ;) Red en ponny som heter Susi, lite små sur men tycker det gick väldigt bra. Vi tränade mycket på att korta gångarterna och lite fram/backdelsvändningar. Hon vart väldigt gärna stark men jag mjuknade mycket så blev det bra. Att korta i gångarterna gick verkligen bra. Fick henne samlad, kort i kroppen osv men samtidigt ha bra power i stegen. Tyvärr var det lite svårt att få henne ställd på kortsidorna, istället så försökte hon gena. Men jag fick lite tips på hur jag skulle göra så blev det bättre i slutet. Avslappnad var hon under hela passet, öronen hängde löst och dinglade på henne. 


Nu fick ni en liten uppfattning över dagens ridpass på ridskolan. Nästa vecka blir det barbacka hoppning, whopwhop, får vi se vilken häst jag får då. Nu ska jag plugga matte!

 

Har ingen passande bild till inlägget heh

Av Cupper Ponie - 8 december 2014 09:00

      

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards