cupperponie

Alla inlägg den 17 maj 2015

Av Cupper Ponie - 17 maj 2015 16:50

Regnet smattrade en del i morse. Tänkte ta stallet senare men tog tummen ur arslet och trotsade regnet. Mötte två glada ponnysar ute i hagen. De trotsar regnet de me. Apasche gnäggade välkomnande precis som vanligt. Ska försöka få med det på film så kan ni få se. Hämtade Apasche och satte på honom reflexer. Trots han är halt har han inga problem med att skritta i lugn takt. Och om han kan röra på sig så mår han bara bra av att ta promenader. Det är som med människor, har man tex sträckt sig mår man bättre av att röra på sig i ett tempo som inte skapar smärta, för då läker kroppen bättre och fortare. Har en liten känsla av att det är samma sak med hästar om det inte är nå super allvarligt, typ brutet ben eller förstörd stråle. Ja ni fattar.


Så ut i regnet tog vi en lång promenad. Ibland fick han stanna för att äta lite smått också. Gick en väg som jag bara har gått en gång tidigare, men inte hela vägen, bara typ halva. Fortsatte gå till vägens ende. Blev väldigt förvånad när jag kom fram för man kunde se mcdonalds, max och dollarstore där ifrån. Tidigare fanns det en grusväg in dit men den är borttagen, lite tragiskt. När det är bättre väder ska jag nog utforska det där mer för att se om det finns nå väg in dit. Apasche verkade iallafall väldigt nöjd över att ha kommit ut. Han mår inte bra av att stå stilla i hagen så när han kom ut idag sken han upp av lycka. En nöjd ponny hade vi sen när vi kom hem.


Durasell tänkte jag tömköra men jag känner inte för att skapa nå brännmärken då han var så blöt. Istället tog jag på han träns och tyglar så körde vi ''longreins'' en stund. Har för mig att det stavas så iallafall. Googla om ni vill veta vad det är. Höll vi på i ca 1 timme i skritt och trav. Mycket lösgörande vägar, volter, serpentiner etc. Jobbade även med att stanna, rygga och skänkelvikning. Gick super. Måste jobba lite mer på att rygga bara men annars gick allt som en dans. 


Passade sedan på att mocka en stund och gosa med ponnysarna. Kanske inte det mysigaste när hästarna är så blöta men vafan, värt det trots allt. 

 

Av Cupper Ponie - 17 maj 2015 16:46

 

Har hängt upp denna på väggen, dagens To Do List. Här kan ni även se lite inlägg som kommer framöver. Så jag har kommit en bra bit tycker jag. Men en del inlägg måste skrivas och rummet måste städas innan jag kan ta ner listan. Tänkte börja hänga upp sånna här listor när jag har en del att göra. Måste liksom komma ihåg allt samt göra dom. Är dålig på att komma igång men detta funkar väldigt bra. Nej, nu ska inlägg skrivas och sedan fixar jag någon god middag, hm..potatis låter gott! Fixar sedan rummet innan jag går och lägger mig. Vi hörs!

Av Cupper Ponie - 17 maj 2015 08:02

Söndag och långhelgen är snart slut. Är tröttare än tröttast. Men ska snart upp ur sängen och göra lite nytta. Runt 11 ska jag kolla på skor till skolavslutningen. Har en klänning så nu är det bara skor kvar. Efter det åker jag til stallet. Tror det ska regna idag men vill iväg iallafall, för Apasche's skull. Ska försöka komma på något kul som Apasche skulle kunna gilla utan att behöva anstränga sig. Det jobbiga är ju att han bara markerar att han har ont i galoppen, inte i de andra gångarterna. Men det är ändå svårt att se om han är halt eller bara stel. Om han bara kunde berätta om han har ont eller är stel. 


Durasell ska också få komma ut, troligen tömkörning. Om Apasche inte springer runt som en tok i hagen som han brukar göra när jag är ute med Durasell är det verkligen nå fel. Han gjorde ju inte det igår så vitt jag vet. Antingen var jag inte tillräkligt uppmärksam eller så gjorde han inget. Så väl jag känner Apasche syns det att något är fel än så länge. Hoppas det bara är en sträckning så han kan börja jobba snart igen. Skulle aldrig klara av att se honom så här i flera veckor, han hade nog inte klarat det heller. 


Känns som att det blir så tråkiga inlägg just nu. Men det är så himla jobbigt just nu med Apasche. Hans livsglädje sinar och det är sjukt svårt att se hur dåligt han mår. Innan jag åker hem från stallet ska jag ta en lång stund på mig att rykta Apasche och bara göra honom fin. Klia han i örat som han älskar, pussa på honom, ge han godis och berätta för honom hur bäst han är.


Vill ha riktiga Apasche tillbaka, snälla hälta försvinn.

 

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards