cupperponie

Alla inlägg under augusti 2015

Av Cupper Ponie - 17 augusti 2015 14:19

Är nu äntligen hemma och kan pusta ut efter första skoldagen för terminen. Har inte hänt så mycket men det har varit jobbigt av att bara komma in i lokalerna. Hämsk luft, varmt som satan, fick huvudvärk av att bara komma in där. Usch. Nu är jag hemma iallafall. Har nyligen käkat lite mellis och när det har smällt drar jag nog ut på en löprunda, dock blåser det en del ute, hm.. Får suga på den karamellen en stund. Runt halv 5 åker jag iväg till ridskolan, är nog hemma runt 7. 


I morgon ska vi spela brännboll på eftermiddagen som jag väldigt gärna skippar, vill inte spela alls. Tvinga mig kan de fan heller göra. Men i morgonbitti tänkte jag gå upp någon timme tidigare för att hinna med en pw innan skolan. Balsam för själen. Får se till att jag får i mig massa syre innan man blir inlåst i skolan ett tag. Slutar runt 14.30 i morgon ev tidigare om jag lyckas slippa brännbollen. Drar iallafall iväg till stallet efteråt, antingen cyklar eller åker bil.


En liten tanke inför höstterminen ploppade fram i mitt huvudet för några dagar sedan. Tanken låter riktigt bra och jag lyckas nog se till att det blir så också. På mornarna innan skolan tar jag en pw 30-60 minuter. Tycker att det låter riktigt bra som start på mornarna. Och sedan blir det självklart annan träning efter stallet. Låter perfekt i mitt huvud. 


Tror att denna termin blir ganska bra, dock besviken över schemat, komplicerat när det gäller kemi, fysik och biologi, korta raster och en del håltimmar. Måndagar och onsdagar har jag för mig kommer vara de jobbigaste dagarna för då slutar vi nästan 4. Har inte tiderna i huvudet. Men usch och fy. Men jag ska iallafall ge mitt bästa utan att jag ger för mycket då det är nu det gäller, gymnasieval och sådant grejs. Har förövrigt inte riktigt någon aning om vad jag vill gå för gymnasium, om jag ens vill gå på gymnsium. Men troligen blir det något hästgymnasium. Ska kika runt lite i helgen och se hur mycket poäng etc jag behöver.


Nog om skolan, får ont i huvudet av att bara tänka på skiten. Ska läsa runt på lite bloggar så hörs vi sen!

 

Av Cupper Ponie - 17 augusti 2015 06:52

Jahap.. Det var det sommarlovet. Skolan börjar idag och jag är inte ett dugg taggad. Har sett mitt schema och så som det ser ut slutar vi bra tider, dock har vi för mycket håltimmar och för korta raster. Istället för att ha massa håltimmar kan våra 5 minutersraster bli längre och vi kan sluta tidigare istället. Schemat är inte klart verkar det som då vi verkar inte ha någon matte. Fast jag är gärna utan matte. Hur som helst. Idag och i morgon har vi metorsdag. Slutar 14.00 idag och 14.30 i morgon innan skolan börjar på riktigt. På onsdagar kommer jag ha sovmorgon till halv 11 om inget ändras. Jaha ja okej det låter ju kul, eller inte. Hatar sovmornar, istället för att börja sent kan vi sluta tidigare. Aja, tycker iallafall att det ser ut som att schemaanläggarna har tänkt till liiite granna då vi inte har supermånga lektioner per dag som vi har haft tidigare. 

 

När jag har slutat sen idag tänkte jag träna innan ridskolan. Antingen inne eller en löprunda där ute. Det får vi se sen. Har en liten plan nu under hösten som jag är sjukt taggad på. Ev mer information om det senare. Nu måste jag på toa, sen fixa lite inför skolan. Vi hörs!

 

Av Cupper Ponie - 16 augusti 2015 20:33

Då Apasche fick jobba hårt igår blev det lugnare idag. Märkte igår att han inte riktigt lyssnade på mig när jag ville att han skulle öka/minska eller byta gångart. Så det fick bli dagens träning. Tänkte först tömköra honom men bestämde att longera han istället. Skrittade han ett bra tag så han kom igång. Trava iväg ville han gärna göra så jag fick hålla koll på honom när han var påväg att sätta igång i trav. Jobbade lite smått på att han skulle stanna när jag sa proo. Gick riktigt dåligt i början. Knappt så han hörde mig. Men det blev bättre. Till slut så stannade han ganska så raskt när jag sa till honom, hände att han gick några steg för länge men annars så blev det bättre. När det väl satt ganska bra fick han trava ett tag. Under traven jobbade vi på att få han i skritt eller stanna när jag sa till. Tog ett bra tag tills han lyssnade. Med tiden blev han lyhörd vilket var toppen. När han lyssnade som allra bäst lät jag honom få springa av sig lite. Han galopperade en stund, bockade och slängde med huvudet tills han vart nöjd. 


Målet med dagen var att han skulle kunna lyssna på mig trots han var flera meter ifrån mig, och det gick till slut. Jag är nöjd och Apasche verkade nöjd. Får nog jobba mer på detta dock. Blir nya tag i morgon eller på tisdag. 

 

Av Cupper Ponie - 16 augusti 2015 20:22

Idag fick Durasell jobba en del i skritten. Redan i början märkte man hur seg han var. Då han inte har tömkörts supermycket denna sommar har han segat ner i just tömkörningen. Så det fick han jobba på idag. Började med att hitta rätt tempo vilket inte var lätt. Fick till slut använda spöt för att få fram honom. Då blev han genast pigg, men bara en kort stund. Var tvungen att hålla koll på honom så han inte segade ner då han gärna gjorde det så fort han fick chansen. För att samtidigt hålla honom sysselsatt gjorde vi lite slalom samt tränade på att stanna. Att stå stilla har han inga problem med, i några sekunder iallafall. Sen börjar han antingen skritta framåt eller backa. Ju längre han skulle stå ju bökigare blev han. Till slut blev han riktigt sur. När Durasell är missnöjd, får inte göra som han vill eller tycker det är jobbigt gör han ett speciellt ljud, typ hans sett att morra åt mig. Så han morrade en del, backade som en tok och ville inte alls stå stilla. Blev alltså kämpigt där ett tag men till slut så gav han upp. På slutet fick han trava lite också. Mycket övergångar. Direkt efter traven ska han skritta i raskt tempo istället för att sega ner som han gärna gör. Blev riktigt bra den lilla sista biten så det blev ett perfekt avslut.


Svettig blev han men han behövde verkligen det där. Får vi se nästa gång han tömkörs(troligen på tisdag om jag inte slutar tidigt i morgon) om han håller sitt raska tempo annars får vi fortsätta jobba på det tills det sitter. 

 

Inte lätt att ta bra bilder när man verkligen måste ha fullt fokus på ponnyn

Av Cupper Ponie - 16 augusti 2015 08:00

Apasche tömkördes en lång runda. Vi drog mot kyrkan och sedan in mot en grusväg längre bort samt utforskade en väg. Ska ev utforska mer på den vägen längre fram. Apasche började bli trött så vi drog hem då istället. Travade för det mesta hela rundan i olika tempon. Apasche var inte riktigt med på min röst som han vanligtvis brukar men det är bara att jobba vidare på det om han fortsätter. Så det gällde att vara tydligare och repetera vad jag ville att han skulle göra. Han var inte tittig men lättskrämd. Ibland blev han rädd för en buske, ibland för ett grässtrå. Ja ni fattar. Hade det blåst en del hade jag förstått men det blåste inge farligt mycket ute. Kanske energin som gjorde det. Träffade på lite hästar i sina hagar på en del ställen. Tror Apasche har några nya beundrade. Träffade sammanlagt två shettisar. Ett sto och en valack. Som dom gnäggade och sprang runt. Apasche ville väldigt gärna hälsa på valacken istället för att fortsätta hemmåt. Tror han ville hälsa på stot också men där var det ett långt dike ivägen så han ville inte ens försöka. Istället gnäggade han för glatta livet. När vi kom hem fick han skritta en lång stund vilket han uppskattade då han var riktigt trött. Svettig var han också. 


Durasell reds i skogen. Han fick jobba i backen. Först i skritt 7 gånger. Det var riktigt jobbigt för honom, knappt så han orkade hålla sig i skritt. Men det var bara nyttigt för honom. Flåset kom upp fort och han kämpade på med lite hjälp av mig. Sen fick han trava uppför 4 gånger. Det tyckte han var mycket lättare men fortfarande kämpigt. 2 gånger fick han galoppera upp som avslut. Galopp passade han mycket bättre då han inte behövde kämpa lika mycket som i skritten. Skrittade sedan hem honom. Passade på att fixa bättre bilder på honom med westersadeln. Dock mobilbilder då jag inte tänkte ta med systemkameran. Var lite slarvig med filten dock så den var inte långt ifrån on point. Längde även stigbyglarna så man kunde se dom lite bättre. Hur som helst verkade han nöjd över dagens pass.

             

Av Cupper Ponie - 16 augusti 2015 07:28

God morgon! Skola i morgon då, you say what? Sommaren bara försvann. Har iallafall haft en grym helg hittills. Hoppas på att denna dag blir minst lika grym som perfekt avslut på sommarlovet. Tänkte börja dagen med en powerwalk. Hade faktist tänkt att gå mot stallet. Kanske hälsar på ponnysarna innan jag går hemmåt. Tidigt på eftermiddagen kör jag ett armpass. Hatar armpass, riktigt tråkigt enligt mig. Men det måste göras så inga ursäkter. Sen ikväll åker jag till stallet. Ponnysarna ska tömköras tror jag, har inte riktigt bestämt mig vad de ska få göra idag. 


Igår kom jag hem runt 9 från stallet så jag hann inte blogga någonting då. Ponnysarna var iallafall riktigt duktiga. Inlägg om det kommer senare. Nu ska jag skriva inlägg och efter det blir det en powerwalk. Vi hörs!

 

Av Cupper Ponie - 15 augusti 2015 14:13

Hästgodis bakat, tränat, städat rummet och handlat. Det har jag hunnit med än så länge. Nu är det bara stallet kvar men dit åker jag inte förens lite senare ikväll. Det är ganska kvavt ute så jag väntar tills kvällen närmar sig. Hästgodiset blev riktigt bra, till och med jag gillade smaken på det. Hoppas nu hästarna också tycker om det så klart. Men de går ju med på det mesta så det blir nog inga problem. Att jag ens städade rummet är ju ett stort steg för mig. Drar gärna ut på tiden när det gäller att städa rummet. Dock håller det nog inte rent så länge då man har en katt som fäller året om och jag själv är väll inte så renlig av mig om man säger så. 


Dagens träningspass blev en löprunda runt stan. Tänkte träna hemma men den här gången ville jag ut o springa. Gick riktigt bra. Kämpade på hela vägen trots jag började må riktigt illa. Trodde jag skulle spy. Men skulle jag spy, ja då får jag väll spy men att ge upp gör jag fan heller. Ska försöka hitta lite roliga vägar att springa, tyvärr bor man ju i en liten håla så det finns inte så himla mycket. Att springa med hästarna är superkul men jag är inte ett stort fan av att springa på grus. Får typ dra in mot kyrkan för att komma till asfalt. Hade faktist tänkt att dra ut på en löprunda med ponnysarna i morrn. Men mer om det sen. Mår fortfarande illa, troligen är inte min mage helt 100 just nu. Ska ta det lugnt ett tag och sedan om det känns bättre kanske det blir ett till träningspass. 


Passade på att handla lite efter springrundan. Frusna jordgubbar, naturgodis, vanilj och hallonkvarg fick följa med hem. Naturgodiset är redan slut, men jag tog ganska lite så det skulle inte hålla så länge än då så. Nu ska jag bara ta det lugnt, dricka massa vatten och läsa någon spännande bok så får vi se när jag kommer iväg till stallet. Vi hörs!

     

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11
12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards