cupperponie

Alla inlägg under augusti 2015

Av Cupper Ponie - 6 augusti 2015 07:38

Pga tidsbrist hann jag inte skriva detta inlägg igår så det kommer nu istället. 

 

Som sakt blev det ett dressyrpass på Durasell igår. Tänkte rida på grusvägarna då han har mer fokus där oftast men han var bara krånglig. Istället skrittade och travade jag igång honom på grusvägarna innan det blev jobb för honom i hagen. Han var stökig och otroligt pigg, han försökte dra iväg i full galopp, gjorde skänkelvikningar istället för att svänga etc. Till slut när man väl fick han på plats gjorde vi en massa serpentinbågar och volter för att få han mer följsam. Gick hur bra som helst, dock försökte han fuska lite smått ibland men då fick jag helt enkelt ge tydligare signaler så han gör som han ska. Gjorde sedan lite svängar hit och dit men med välplanerade svängar så jag inte får för mig att svänga lite hur som helst, det blir ju inte så kul för Durasell. Travade sedan av honom med långa tyglar så han fick sträcka på halsen. Svettig som bara den var han och mina byxor var dyngsura av hans svett. Inte så mysigt om man säger så. Skrittade iallafall av honom en stund innan han fick gå ut i hagen igen. 


Gårdagens outfit fick bli rosa med lite blått, kan även tillägga att min ridspö är blått så pannbandet är inte det enda blåa i outfiten. Filten hade jag endast på när han skrittades och travades igång då han var ganska blöt i pälsen pga regnet. 

 

Av Cupper Ponie - 4 augusti 2015 19:38

Hoppning för Durasell och longering för Apasche. Gick så himla bra idag. Hästarnas humör var på topp och jag hade massa tid på mig så de fick hålla på tills de blev trötta. Durasell har även fått bättre hoppteknik, asså wow, han hoppar riktigt bra. Tänkte inte dra upp så mycket om hur det gick med hästarna idag mer än att det gick riktigt bra. Både jag och hästarna var på toppenhumör. 


Efter jobbet drog jag till stan för att hämta min väska som jag köpte sent på förra veckan. Är så nöjd, fick till och med en liten chokladbit i paketet. Tack för den Madlady, precis vad jag behövde. Blev sedan ett ben/rump och axelpass. Skulle ha bara blivit ett axelpass idag men jag hann inte med ben passet så jag tog med det idag. Hatar att träna armar, axlar, ja det partiet. Vet inte riktigt varför men jag är mer för cardio och HIIT. Det här med vikter och grejs är inte riktigt min grej. Hur som helst så kämpade igen ett riktigt bra axelpass. 


Ska ev börja ta hand om åtminstånde en häst till under helgerna. Inte helt säker än. Har fått ett erbjudande om jag vill hjälpa till. Vet dock inte om tiden finns och om mina föräldrar är villiga att köra mig dit då jag knappast tänker cykla enda till Himmeta varje helg. Till ponnysarna är okej men Himmeta är ännu längre så nja. Vet inte riktigt hur jag ska göra än. Har nummret till ägaren iallafall så jag kan ju ringa när som helst. Ska tänka på saken iallafall. 


I morgon blir det ett dressyrpass på Durasell. Tror det blir ute på grusvägarna då han har mer fokus utanför hagen. I hagen blir han mest bara pigg och busig medans fokuset ligger ute på grusvägarna. Apasche tömkörs nog ett tag, kanske hittar på något annat beroende på vad han och jag känner för. Jobbar sedan till 17.00 och kör ett träningspass efteråt. 


Så ser morgondagen ut, nu ska jag läsa en stund innan läggdags. Vi hörs!

 

Av Cupper Ponie - 3 augusti 2015 19:00

Innan jobbet tömkördes Apasche. Blev lite mer krav denna gång men inte så mycket då jag vill låta bli bettet så mycket som möjligt så länge det är för stort. Slalom då och då på vägarna för att få han mer mjuk och böjbar. Väldigt positiv var han till arbetet och ville göra rätt istället för att jävlas. Efter han hade fått jobba ett tag jobbade vi sedan sista biten i skritt. Han blev riktigt fin i slutet, inte för kort och inte för lång, jobbade med hela kroppen etc. Durasell longerades. Lät han få jogga i olika tempon samt lät han rulla på i galoppen. Pigg och framåt i alla gångarter men lyssnade väldigt bra. I morgon longeras Apasche och Durasell tömkör eller så ska han få hoppa lite granna. 


Jobbade sedan till 4 då jag sedan skulle iväg till ridskolan. I slutet av tiden jag jobbade så drog min humör rakt ner till botten trots inget hade hänt. Skyndade mig hem efter jobbet, käkade, gick på toa och bytte om på typ 3 minuter. Sen iväg till ridskolan. Hände inte så mycket. Valde att rida barbacka då sadelgjorden var för kort aka fet ponny så jag kände inte för att krångla med det. Och eftersom att hästarna har varit på sommarbete så jobbade vi mest igenom de i alla gångarter utan krav, kände om något var konstigt etc. Är iallafall nöjd över det kravlösa passet. 


Tänkte träna efter ridskolan men det är rätt sent och jag har ingen lust att stressa. Ska istället äta och läsa innan läggdags. I morgon väntar mer jobb och jag hoppas på att humöret håller uppe hela dagen. Vi hörs!

 

Av Cupper Ponie - 2 augusti 2015 13:07

Tog en 2h pw så här innan stallet. Solen sken och lagom varmt. Dock var det väldigt svart på himlen på vissa ställen. Men körde på iallafall. Efter ett tag började det ösregna och blåsa som satan. Fy fan, inte så upphetsande. Kämpade på än då trots allt. Tur regnet inte höll att för länge då det slutade efter kanske 15 minuter eller så. Var inte så hemskt att gå i ösregn trots man hade linne på sig. Blev dock stel i armarna, troligen pga kylan. 


Nu ska jag käka lunch och sedan ska hästarna motioneras. Durasell tömkörs, fokus på tempot denna gång. Apasche tömkörs i skogen, tänkte låta han klättra där ett tag. Hoppas vädret håller sig, vill inte ha mer regn. Svart ät det på himlen men det får gärna skynda sig förbi om det ska regna. Innan eller efter stallet ska jag även baka bröd. Mumsigt med hemmagjort och nyttigt bröd. 


Tror inte dagen har nå mer att bjuda på än ovan. Men det gör inget då denna dagar har hittills varit grym. Vi hörs!

          

Av Cupper Ponie - 2 augusti 2015 10:15

     

Får man tråkigt under fotograferingen är det ju klart man måste kolla om någon har godis.

Av Cupper Ponie - 2 augusti 2015 07:20

    

Ber om ursäkt för kassa bilder men det är otroligt dåligt ljus i mitt rum

I fredags var jag på dollarstore då morsan skulle köpa schampo o balsam. Självklart passade jag på att kika på alla tavelramar. Till slut, rättare sakt, ganska så snabbt hittade jag denna ram ovan. Blev totalkär. Så den fick följa med hem, btw så kostade den 150 kr om någon vill veta. Så fort jag kom hem skrev jag ut bilder på ponnysarna och sedan la in i ramen. Vet inte riktigt om det skulle se bättre ut i färgade bilder men svartvitt passade ändå väldigt bra. Samt så har vi endast svart och vitt i skrivarn. 


Av Cupper Ponie - 1 augusti 2015 18:40

Hästarna är fotograferade och motionerade, nu fixas min dator. Så bilderna från idag får ni i morgon. Har haft problem med min egna dator ett tag nu så jag håller tummarna på att det som fixas just nu hjälper. Morsan var snäll o höll hästarna medans jag fotade vilket var välbehövdt. Hästarna vill ju gärna komma och nosa in i kameran annars samt så måste jag även hålla koll på hästarna samtidigt= halvkassa bilder oftast. Red sedan en skrittrunda med Durasell samt Apasche fick hänga med bredvid. Avslutade sedan med ett kort dressyrpass på Durasell. Ramlade även av en gång. Vi galopperade en kortis och han studsade runt så jag gled av över halsen. Haha orkar inte med honom. Förstår varför han blev döpt till Durasell iallafall ;) Blev lerig om ridbyxorna och magväskan men annars hände inget speciellt. Tänkte tömköra eller longera Apasche också men det var så himla mycket broms ute, usch så lack man blev på skiten. En brom bet mig mellan tuttarna också, mys.. 


Nu måste jag sitta framför datorn resten av kvällen då skrämen inte får slockna, hoppas sen på att bilderna är redo att komma upp i morgon. Så länge hörs vi!

 

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11
12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards