cupperponie

Alla inlägg under april 2015

Av Cupper Ponie - 26 april 2015 17:04

Trots det blåser som innihelvete kom jag iväg till skogen. Cyklade dit för att få mer tid till annat efteråt. Motvind hela vägen dit men när jag sedan kom igång med löpandet gick det så himla bra. Joggade lite mer än hälften av stora rundan, resten av biten blev powerwalk. Då det är mycket upp och nerförsbackar i den skogen blir det jobbigt att springa hela rundan än så länge. På ett ställe var det såå fint. Synd jag inte tog kort dock. Fullt med vitsippor på ena sidan och fullt med smörblommor på andra sidan, samt grön bakgrund av träd med solen lysande igenom. Gaash, får springa där någon gång igen så det blir bild på det. För det var så himla vackert. När jag kom tillbaka till cykeln kände jag en riktig lycka. Lyckohormonerna sprudlade i kroppen. Så det fick bli karoke på vägen hem. Älskar att sjunga när jag är glad, spelar ingen roll om folk är i närheten, då blir det bara ännu roligare ;)


Nu ska jag fixa lite smått och gott att äta. Sen lite plugg igen. Vi hörs!

 

Av Cupper Ponie - 26 april 2015 14:15

Som ni kanske har förstått är jag efter i skolan, är snart färdig med allt dock. Det började i 7:an. Mina föräldrar skilde sig vilket är en jobbig situation i livet. Jag tror inte att personer som inte har skilda föräldrar faktist vet hur jobbigt det är. Speciellt i början när man ska lära sig att leva med det. Fick svårt att plugga, skippade läxor, kuggade prov etc. Jag gömde mig i stallet från omvärlden kan man väll säga. På den tiden visste inte jag varför det gick som det gick. Men nu i efterhand förstår jag så väl. Hur som helst så fick jag massa uppgifter som släpade. F i ca 6 ämnen när jag slutade 7:an om jag inte minns helt fel. Alltså nästan alla ämnen. Kan även säga att jag var ''sjuk'' väldigt mycket. Vill liksom inte till skolan, ville bara vara i stallet.


Sen hände det något. När jag slutade 7:an och sommarlovet kom igång fick jag en kick. Riktiga jag hade kommit fram. Taggad till allt. Fixa mina uppgifter som låg och släpade och börja träna. Jag har ingen aning om vad som intalade mig till att börja träna. Det bara hände. Glad över att jag började iallafall. När 8:an började var jag en helt annan person. Mina klass kände knappt igen mig för jag var inte blyg och frånvarande lika mycket. Ganska så snabbt in i 8:an började jag minska ryggsäcken med gamla uppgifter. Kämpade som bara den under höstterminen. Men sen när vi närmade oss vintern tappade jag gnistan. Mörkret förstörde allt. Blev efter i schemat och bara struntade i att fixa det sista. När vårterminen kom så fick jag tillbaka den här kicken att fortsätta. Kämpade igenom det sista, dock kom fler grejer jag behövde göra om. Men det gjorde inget, jag kämpade på ändå. Nu är jag snart klar. 3 uppgifter kvar. Har jag tur är jag färdig med allt innan vecka 19. 


Nu vet ni vad som gjorde att jag blev efter. Jag sket inte i allt med flit utan det bara blev så, för jag mådde inte bra. Nu däremot mår jag toppen. Är dock trött på en del grejer i skolan, betygsystemet etc men det hör inte hit. Jag har inte världens bästa betyg men jag varken siktar speciellt högt och jag orkar inte sikta högt. Nöjer mig med ett E, får jag mer så blir jag så klart ännu nöjdare. Men jag kommer aldrig kunna bli ett A-barn, isåfall skulle jag bara må dåligt.

 

Jag är hon som har mått skit men jag är också hon som hittade tillbaka till sig själv, men till ett bättre jag. 

 

Av Cupper Ponie - 26 april 2015 07:42

Trodde det var måndag idag. Här håller man inte koll på dagarna. Solen skiner ute, hoppas den håller sig hela dagen. Har ätit en supergod frukost, stekt äggvita och yogurt med granola. Så nu är jag proppmätt, för tilllfället iallafall. Vid 9 åker jag till stallet. Tömkör ponnysarna. Durasell ute på grusvägarna och Apasche i hagen. Åker sen hem, käkar lunch och när den maten har smällts ner tar jag en löprunda i skogen. Cyklar till skogen och springer stora rundan. Sen hem och plugga. Det är min söndag. 


Ska prova på bananpannkakor sen också, om inte bananen är slut så klart. Har lite snacks som ska fotas och sedan läggas upp på bloggen. Men mer än så säger jag inte. Ska försöka lägga en del tid på bloggen men plugget går först nu när jag snart är klar med alla rester. Men så fort det är klart har jag mer tid. 


Nu kickar vi gång den här söndagen. Vi hörs!

 

Av Cupper Ponie - 25 april 2015 14:37

Blev lite mer krav för hästarna idag. Speciellt Apasche. Gav resultat. Började med Durasell. Tömkörde honom i hagen på en volt. Blev mycket ställning och tempoväxlingar. Gick super när man väl fick lite krut i honom. Behöver inte använda spö på honom längre nu när han har hittat tempot och fått ork till att öka på lättare sätt. Super skönt. Han blev riktigt svettig efter och massa vinterpäls ryktes loss i svettet. Skrittade av honom runt byn och mer än nöjd var han. Tror han rullade runt 6 gånger efteråt. Rekord för hans del!


Här travade jag av honom så han fick länga lite på halsen. Inte lätt att tömköra fint med en hand btw

   

Apasche var bråkig i början. Bara fjollade runt, hård i munnen och var både högt o lågt. Kände mig fram innan jag verkligen fick psykbryt på honom. Kortade tömmarna lite. Gav han mer krav och pang bom gick han superfint och lugnt. Dock höll han på mycket med bettet i början, kanske tyckte det var jobbigt? Körde mycket serpentiner och tempoväxlingar. Gick skitbra. Super nöjd. Bakom svansen var hela rumpan vit och så droppade de svett i ansiktet på honom. Haha, jobba fick han alltså göra. Skrittade av honom runt byn också, perfekt runda att skritta av hästarna. När jag släppte ut honom rullade han också flera gånger. Alltså är han nöjd. Precis som jag. I morgon ska han få jobba ungefär likadant. Tog aldrig någon video med honom då han verkligen behöver all fokus för att det ska bli bra. Istället blev det en film på en av gångerna när han rullade.


Av Cupper Ponie - 25 april 2015 12:45

Som ni vet är jag löpare, har dock haft mina motgångar. Men löpningen börjar komma tillbaka väldigt mycket nu. När jag började med löpning visste jag inte så mycket. Tips från morsan fick jag men det fanns saker jag inte visste om förens längre fram. Alla är olika och därför har jag fått reda på saker efter längre tid, för jag har lärt känna mig själv. Mycket förändringar såg jag på mig själv, både utanpå och innanpå. Var en helt annan person, den riktiga jag kom fram på ett klick. Hade jag inte hitta det här med träning hemma hade jag nog inte riktigt som jag har sett ut idag. För man borde hålla på med mer än bara löpning. Pw, styrketräning, simning, u named it! Här får ni tre tips av mig för att komma igång med löpning. Jag är inget proffs men jag är inte omöjlig.


•Bestäm dig. Ska du börja, då SKA du börja. Nu, inte sen, inte i morgon, NU. Det handlar om att intala sig själv. Tro mig, när du väl har börjat blir det svårt att sluta. 


•Ha mål. Innan den tidpunkten ska du ha kommit så här långt, du ska ha gjort detta etc. Drömma får man göra, men är det inte bättre att göra sina drömmar sanna? Man kan tex skriva ner dina mål, sätta upp de på väggen och på så sett kan man få en kick. Samma sak här, det gäller att intala sig själv, men samtidigt ha motivationen.


•Ta före och efter bild. Detta har dock aldrig jag provat då jag inte tänkte på det från början, men det funkar för många. Ta en bild på din kropp innan du börjar löpning, sen efter en viss tidspunkt, ta en till bild. Gämnför hur du ser ut nu och hur du såg ut förut. Tro mig, närmare drömkroppen får en sig så mycket tidigare.


Där har ni tre tips. Ett till litet tips när man väl kör igång är att inte springa hela tiden, spring, pw, spring osv. Lägg in powerwalk. Blir mycket lättare för en utan tvekan. När man har kommit längre in i allt så kan man springa mer och pw mindre. Om lungorna skulle köra ihop sig som det har gjort för mig innan jag fick veta ett knep, så ta några stora andetag och kör sedan på. Det handlar om att hitta sin teknik. Kom ihåg, alla är olika, du måste hitta dig fram. Testa alla möjliga grejer för att hitta hur du funkar. 

 

Av Cupper Ponie - 25 april 2015 07:21

God morgon! Vaknade för en liten stund sedan. Har fixat frukost och nu sitter jag vid datorn. Mår otroligt mycket bättre än vad jag gjorde igår. Lite stel i kroppen dock men det försvinner under dagen och jag rör på mig. Åker till stallet mellan 9 o 10. Tar en långpromenad med ponnysarna och sedan tömkörs båda. Så får det bli idag. När jag har kommit hem tränar jag det jag tänkte träna igår. Armar och rumpa. Men lägger även till mage, ev cardio i slutet. Är väldigt imponerad hur jag har kunnat behålla formen så bra som jag har gjort trots ingen träning igår. Brukar lätt bli svullen när jag inte ha tränat. Men nu i morse så var jag knappt nå svullen alls. Skönt. Det är väldigt mulet och tråkigt ute, får se om jag orkar dra ut på en löprunda i kväll. Ska försöka iallafall. Behöver komma ut och springa, då har jag lättare att plugga efteråt också. Så senare i kväll blir det plugg. Har två uppsattser som ska skrivas färdigt och ett prov jag ska plugga till. Inlägg ska också skrivas! Supertaggad på att skriva ner mina tankar. Tänkte göra en del inlägg igår men jag orkade verkligen inte. Nu gör jag det däremot. 


Så dagen består av stall, träning, plugg och bloggning. Nu kör vi!

    

Av Cupper Ponie - 24 april 2015 18:11

Var så taggad på fredag men den här febern tog kol på mig. Har ont i huvudet, vill bara sova, orkar ingenting. Fy fan säger jag bara. Har mestadels legat i sängen hela dagen. Ska snart palla mig upp ur sängen för att köpa lite naturgodis. Hoppas det hjälper att få komma ut en stund. Får ta nya tag i morgon istället. Stallet, träning och plugg. Orkar ingenting idag. Fy fan säger jag bara. Har skrivit lite tidsinställda iallafall, sen orkade inte jag nå mer. Har fler som ska skrivas men orken finns inte just nu. Får skriva de i helgen istället. 


Tror inte det kommer upp nå mer inlägg idag, mår sjukt dåligt just nu. Så vi hörs i morgon!

 

Av Cupper Ponie - 24 april 2015 13:02

Inte alltid lika fin på alla bilder. Tur han är söt ;)

 

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11 12
13
14
15 16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards