cupperponie

Alla inlägg under mars 2015

Av Cupper Ponie - 10 mars 2015 11:36

Stannde hemma idag igen för att plugga. Kommer nog stanna hemma hela veckan just för att plugga. I skolan är ju meningen att jag ska plugga medans resten av klassen är på prao, så då kan jag vara hemma. Frihets uppsattsen ska jag fortsätta skriva på och en svenska novell ska skrivas. Novellen skulle ha skickats in för någon vecka sedan men jag kommer inte på något. En roman, jag läser inte romaner så jag kan ju ingenting. 


Hade tänkt att ta en promenad men det blåser verkligen storm ute. Nästan läskigt att höra massa konstiga ljud som vinden skapar. Tidigare idag fick armarna jobba ett tag iallafall. Men en promenad hade inte varit fel för då hade ideer skapats i mitt huvud till novellen. Detta går verkligen åt skogen. Enligt mina lärare är jag sjukt duktig på att skriva men jag har svårt att komma igång. Jag behöver någon som bestämmer om vad jag ska skriva om. Men denna gång kan inte min lärare bestämma då vi har en text att gå efter. 


Åker till stallet sen när mamma kommer hem hade jag tänkt. Men det är svårt att veta om det verkligen går i denna storm. Hoppas den kan lugna ner sig. Inte för att hästarna bryr sig så mycket om vinden men jag vill inte flyga iväg, samt så är hästarna helst inne i ligghallen när det blåser. Det har blåst storm i flera dagar men den denna gång var det verkligen hemskt.


Nej, nu ska jag fortsätta plugga innan jag fixar mat. Hoppas på att komma på ideer till novellen innan jag får psykbryt.

 

Av Cupper Ponie - 9 mars 2015 11:31

Stannade hemma från skolan idag, kände mig inte riktigt frisk i morse. Min bror är sjuk så jag har väll fått en släng av skiten jag med. Eftersom att jag bara ska göra rester i skolan denna vecka kan jag lika gärna göra det hemma. Har påbörjat en essä om frihet som vi har i so:n. Den är långt ifrån klar men den är påbörjad. Kollade på en gammal film tidigare idag också. Hur mysigt som helst. För en liten stund sedan städade jag klart mitt rum. Har dammsugat bort massor av damm och katthår. Nu får inte katten vara inne i mitt rum nå mer idag, vill ha rent resten av dagen hehe.


Solen skiner ute och det är riktiga vårkänslor just nu. Hade så gärna åkt till ponnysarna men som sakt, skulle någon från skolan se mig blir de väll fundersamma. Men ridskolan åker jag till iallafall ikväll. Ska vila upp mig ordentligt så jag orkar bara. 


Nu ska jag fixa lite jordgubbar och sedan fixa lite inlägg, har bl.a glömt fixa Veckans träningsinspo men den kommer! Vi hörs!

 

Av Cupper Ponie - 8 mars 2015 18:49

Startade morgonen med att longera Apasche. Det var runt 12+ grader idag och sol så han svettades ordentligt helt klart. Trots nästan storm ute så var det så skönt. Travade mycket i olika tempon i både höger och vänster. Han gick under sig super fint, nästan i form faktist. Provade sedan lite galopp. Måste träna mer på den helt klart. Fick nästan jaga han in i galoppen vilket inte alls är bra. Men det ska vi jobba på. Han rann av svett på en del ställen, speciellt ansiktet. När jag kände mig nöjd skrittade vi tillbaka till stallet. Borstade av honom ordentligt samt drog av en massa päls. Gud så skönt tyckte han. När han var ren och snygg sattes tömkörningsutrustningen på. Han har lite svårt att stå stilla när den ska på men det jobbar vi på. Skrittade sedan iväg ut mot bilvägen. Tänkte fortsätta gå en lång bit men jag ändrade mig. Gick in mot en skog jag aldrig har varit i. Ville ju utforska lite! Uppförsbacken in till skogen var det jobbigaste jag har varit med om. Både jag och Apasche fick jobba som bara den. Följde sedan stigen tills det tog stop. Ska utforska lite mer där inne i skogen då det finns fler stigar. Skrittade bara i skogen men det var jobbigt att gå i alla uppförsbackar ändå så. Nerförsbacken var inte heller så rolig för man fick verkligen ta det lugnt, Apasche har tyvärr aldrig fattat det. Apasche var helt klart nöjd efter turen i skogen, frustade och gäspade. Så fort han kom ut i hagen rullade han sig runt 3 eller 4 gånger- nöjd ponny.


Durasell var ju rena grisen utan tvekan. Lera över allt så vacker var han inte. Det lilla roliga var ju att han rullade när jag var iväg med Apasche. För innan så var han inte ett dugg skitig, tack för den liksom. Tog sin tid tills han blev ren men efter typ en evighet var han äntligen ren. Gjorde han redo för en tömkörningstur i samma skog som Apasche gick i. Riktigt envis först, vägrade gå dit han ska, bockade hejjvillt osv. Kom iväg tillslut. Jobbade mycket med högerställningen ett tag i skritten. Kan säga att han lättare för högerställningen i trav. Kom tillslut in i skogen. Han kämpade inte lika mycket i uppförsbacken som Apasche gjorde, Durasell försökte inte ens. Han bara gick sakta och säkert. Så jaga på honom fick jag göra. När vi skulle gå ner från den backen flög han nästan ner. Det ska gå fort ner, inte sakta och säkert, tyckte han. Fick stanna han flera gånger för att jag ska kunna hänga med. När vi var inne i skogen snubblade jag på en gren också. Vet ni vad Durasell gjorde? Han fick panik och gasade iväg någon meter. Fegis. Och så klart snubblade jag med min skadade fot, mindre ont gjorde det inte av att snubbla. Travade sedan en bit hem, jobbade som sakt med högerställningen. Gick helt okej men vi kämpar på. Tog sedan ut honom på stubbåkern så han också fick longeras. Då märkte jag att han hade lossat lite i höger bog. Härligt! Mycket trav och övergång från trav till skritt, skritt till trav osv genom rösten. Vissa stunder vägrar han lyssna på mig så det fick vi jobba på. När han var som allra bäst på att gav jag han beröm och avslutade. Men innan det han vi ta några galopper. I vänster varv har han super svårt med galoppen men i höger hur lätt som helst. Så det ska vi jobba vidare på. Svettig lite gris var han efteråt också. 


Gav sedan ponnysarna sitt kraftfoder innan jag åkte hem. Durasell hade också rullat i massa skit. Tack, det värmer Durasell. Suck. Aja, får borsta bort massa päls på tisdag ändå så. Här har ni även lite material från dagen.


Kliar gott tycker Apasche


Ute med Apasche

 

Tröött ponny


Nöjd Apasche som rullar sig

 

Skitgris.. Jävla gris säger jag bara


Ute på tur med Durasell

Fick inte mer material då jag behövde batteri på mobilen så jag kunde komma hem. 

Av Cupper Ponie - 8 mars 2015 08:13

Varför går dagarna så fort? Kan man bromsa tiden lite tack! Redan söndag och i morgon är det måndag. Hur känns det? Jo, för jävligt. Längre helg borde vi ha. I morgon börjar en veckas prao för min klass. Men jag ska inte praoa. Har ingen praoplats pgr av att det inte finns något intressant här i närheten. I 9:an funderar jag på att vara någonstans i skåne för där finns det sådant jag intresserad av. Jag stannar kvar i skolan och gör lite uppgifter under veckan. Hoppas på att få sluta tidigare än vad vi vanligtvis gör hehe. 


Men idag åker jag till stallet. Tömkör ponnysarna i skritt och lätt trav. Kanske kör lite trickträning också men först och föremst är det tömkörning som gäller. Funderar på att longera dom också så de får göra sig av med energi. Av enkel tömkörning blir de ju inte trötta direkt. I kväll ska magen tränas. Kan mesta dels gå normalt dock är det fortfarande lite hackigt men det gör inte ont. Så lite mer kämpigt klarar jag nog av i dag. 


Ett inlägg väntas på att skrivas också. Men den fixar jag efter stallet. Okej, då kör vi sista dagen denna vecka. Ha en grym söndag!

 

Av Cupper Ponie - 7 mars 2015 17:33

Halloj! Vet ni vad jag nyligen gjorde? Jo jag kom ut ur duschen efter ett träningspass. Jag klarade det verkligen. Dock gjorde jag inte så mycket komplicerat grejs. Körde igenom rumpan med massa olika sorters squats och sedan räckte det. Gav allt jag kunde då det ändå inte gjorde nå speciellt ont. Innan träningspasset fick jag en liten kick och gjorde en ny youtube video. Va ett tag sedan. Någon helg fram över ska min kompis följa med till stallet och filma. Men först ska min fot läka så jag kan köra igenom hästarna ordentligt. För er som vill se videon finns den i inlägget under. Stallet då? Jo det gick bra där. Skippade tömkörningen dock. Red Durasell ett pass istället. Skrittade ett tag för att få fram högerställningen. Traven gick mycket bättre. Där var han helt klart mjukare. Dock lossade det inte helt i bogen men det kommer. Framsteg iallafall. När jag sedan gav han långa tyglar och skrittade tillbaka till stallet frustade han nöjdt samt flåsade mycket, var nog ansträngande att få lite mer krav under ridningen. Avslutade sedan med en promenad med Apasche och Durasell. Provade springa lite granna också, gick helt utan problem. Dock tar det sin tid tills jag kan gå och springa helt normalt. Lite hackigt om man säger så. 


I morgon blir det tömkörning däremot. Mycket skritt med lite lätt trav kommer också så klart. Det är det som är på positivt med att man kan tömköra dom för då kan jag träna min fot. Ju mer jag rör på mig ju fortare läker foten helt enkelt. Är osäker på morgondagens väder men det ska åtminstånde vara uppehåll. Vi får se om kameran följer med, det finns fler dagar så ja. 


Som ja nämnde längre upp så följer en kompis med till stallet någon helg. Hur kul är inte det? Hon är ingen hästtjej men hon följer gärna med ändå. Hon kommer filma först och föremst men bilder kommer nog också. Senare under den dagen kommer vi dra hem till mig och köra Zumba. Bara för att det är skitkul. Älskar att röra på höfterna! Mer om det när dagen närmar sig. 


Nu ska jag snart äta potatisgratäng. Har hamnat i en fas när jag älskar potatis. Har ätit potatis till lunch och nu till middag. Var kommer det här sluta? Vi hörs!

 

Av Cupper Ponie - 7 mars 2015 08:22

God morgon! Äntligen helg säger jag bara. Veckan har gått sjukt fort men den har tagit så mycket energi från mig. Trots stukad fot drar jag till stallet nu på morgonen. Så länge den är inlindad går det helt utan problem. Har fortfarande ont när jag går ibland men det blir bättre och bättre. Dock kommer det ta ett tag tills jag kan gå normalt. Ju mer jag går ju mindre ont gör det så då blir det perfekt att ta en lugnt runda med ponnysarna. Tar en tömkörningsrunda i skritt med ponnysarna bara. Durasell ska få jobba på högerställningen och Apasche ska mest bara få skritta. Hoppas på att de inte tänkte pralla runt idag bara. Tror Durasell blir ganska nöjd idag för det kommer inte gå fort när vi går, och han hatar när jag smackar på honom så han går fortare hehe.  


Tänkte prova träna lite lätt efter stallet. Dock lugnt så klart. Undviker spring och hopp sen går nog resten bra. Hoppas på att kunna bli normal om foten igen snart så jag kan köra på som vanligt igen, vill vara extrem när jag tränar haha. Tidsinställda ska fixas också om jag inte glömmer bort det så klart. 


Om vädret tillåter under helgen så ska kameran få följa med, hoppas på det!

 

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards