cupperponie

Alla inlägg under maj 2015

Av Cupper Ponie - 4 maj 2015 15:54

Kom hem från skolan helt plaskvåt. Såg inte så mycket på hemvägen heller då det blev alldelles prickigt på glasögonen men hem kom jag iallafall. Har bytt till myskläder, ätit mellis och kollat runt på bloggar. Om ca 30 minuter måste jag iväg till ridskolan. Orkar inte gå ut nå mer idag haha. Men det är hästar det handlar om så det är ändå helt okej ;) Ikväll kommer det bli en lång varm dusch utan tvekan. Riktigt höstväder ute nu trots det är vår. 


Är lite osäker på hur morgondagen kommer se ut. Har en förjävlig hosta och min ork är på 0%. Vet inte hur jag skulle kunna orka med 7,5 timmar i skolan med knappt 5 minuters raster. Går nog hem om det skulle bli jobbigt under dagen. Får se hur det blir i morgon. Känns som att jag är hemma från skolan var och vartannan dag men är man sjuk, ja då är man sjuk. 


Ska äntligen få träna i morgon också. Först idrott och sedan ordentlig träning efter stallet. Såå himla taggad! Hoppas bara på att idrottslektionen är seriös och inte innehåller massa lekar. Vi är inte småbarn! Får inte jag träna seriöst på idrotten går jag hem. Inge snack om saken. 


Efter ridskolan måste morsan handla hem lite grejer och direkt efter det blir det lång varm duch för min del, ska försöka hinna blogga innan jag somnar. Vi hörs!

 

Funderar på att ta med kameran till stallet i morgon och klicka lite bilder i solnedgången.

Av Cupper Ponie - 4 maj 2015 07:23

Måste fixa inför skolan så inlägget får gå fort. Det är måndag och jag har ingen aning om jag kommer klara av skolan idag. Har hostat hela natten vilket har varit skitjobbigt. Jag har inte ont i halsen nå mer iallafall så nu kan jag träna på hur mycket jag vill. WHOHO! Dock slem finns i halsen samt är lite ''tung'' i rösten. Men jag får ge dagen en chans. Slutar 3 som vanligt, här får vi aldrig sluta tidigare. Tydligen ska det regna under dagen så en löprunda kommer jag inte kunna ta innan stallet. Åker till ridskolan vid halv 5, markarbete står på schemat. 


Nu måste jag skynda lite, datorn ska packas, håret ska borstas etc. Vi hörs!

    

Av Cupper Ponie - 3 maj 2015 19:06

Nästan en ny dator iallafall. Har haft problem med min egna bärbara dator men farsan har kollat igenom den hela dagen så nu är den nästan som ny. Hade massa konstiga grejer på den här datorn och ja vettefan. Har fått en grej där alla bilder kommer ligga också just för att få mer utrymme på datorn. Perfekt när det blir massa bilder på datorn. Nu är denna dator snabbare och den kommer användas oftare helt klart. Ska ev lämna in min skoldator under veckan pga att musplattan har tryckts in och fasnat så då blir det perfekt att min egna funkar. 


Nu ska jag kolla runt lite på datorn, kanske påbörjar en ny video? Vi hörs!

     

Av Cupper Ponie - 3 maj 2015 16:44

Kände mig rätt så trött av förkylningen när jag kom till stallet. Så istället för tömkörning för Durasells del blev det longering. Skrittade och travade igång han en stund sen satte på jag på musik. Fick han jobba i takt till musiken. Kunde vara från snabb skritt till lugn galopp. Har för det mesta bara snabba låtar, är inte så mycket för lugna låtar. Körde tre låtar i ett varv först. Blev mycket galopp i en låt och mycket trav i en annan. Ja ni fattar. Men jag tycker det är bra träning för då måste hästen lyssna på en till fullo, annars funkar det inte så bra. Alltså fick vi väldigt bra kontakt. Efter ha kört tre låtar bytte vi varv så fick han köra tre låtar. Bytte sedan varv efter de tre låtarna så han fick lugna ner sig. Herregud som han svettades. Det rann massa droppar från magen och bakom rumpan var det massa vit skum. Här fick han jobba på helt klart. Förra gången jag longerade Durasell hade han svårt att få rätt galopp så det fick han jobba på då. Idag fick han rätt galopp nästan varje gång, och när han har haft fel galopp har han bytt varje gång. Hur grym är han inte?! Skrittade av honom runt byn en stund så han fick komma ner i varv sen. Är så himla stolt över honom, idag var han grym!


Apasche tömkörde jag ca 1h i mest skritt men även kort trav inblandad. Tror han tyckte det var skönt att få sträcka på sig i skritten. Ökade mycket i skritten och han frustade en del. Verkade nöjd. I hagen rullade han som han alltid gör när han är nöjd. Ja båda hästarna bör ju det. Skitiga hästar är nöjda hästar. 


Blev helt slut efter ha varit ute med hästarna, måste ha å göra med förkylningen. Så promenaden jag tänkte ta skippar jag, blev ändå en bra promenad när jag tömkörde Apasche. Det räckte väl. Istället blir det vila resten av dagen så jag orkar med morgondagen. Om jag ens drar till skolan såklart. Vet inte än. Har sjukt svårt att sitta inne så länge, då blir min förkylning förjävlig. Och i skolan finns inte så mycket tid att gå ut. Får väll se hur jag gör. Får annars försöka vara ute exakt varje rast. Skulle inte göra så mycket om jag var hemma dock, måndagar är det rätt lugna lektioner ändå så. 


Nu vill jag ha sommar. Har massa skoj inplanerat, stall varje dag, skåne en vecka, stockholm, ja allt möjligt kommer hända. Är sjuukt taggad. Hoppas de sista veckorna i skolan går fort för snart orkar inte jag med skolan nå mer. Vi hörs!

 

Av Cupper Ponie - 3 maj 2015 12:45

Kommer ni ihåg när jag berättade att Apasche hade blivit livrädd för att gå in genom en av grindarna till hagen? Troligen hade han blivit skrämd där eller så hade Durasell tryckt in honom i tråden när de kanske har busat eller liknande. Han stegrade och drog iväg mig som om jag vorre en vante. La in detta i månadens mål och varje dag jag var i stallet kämpade jag med att få han bara stilla vid grinden. Hade träns på för att han skulle vara lättare att kontrollera samt longeringslina för att han skulle kunna stå längre ifrån och se hur ofarlig tråden var. Han fick stå så långt ifrån han kände sig bekväm med medans jag öppnade grinden. När jag hade öppnat gick han glatt in. Så fick ha morot som belöning varje gång. Ibland satte jag en jacka över ansiktet på honom så han fick stå stilla vid grinden utan att han såg vad som var framför. Detta tog sin tid men det gäller att ha tålamod. 


Nu kan han stå precis framför trådarna, helt stilla och vänta på att jag ska öppna. Hans rädsla är för det mesta borta. Självklart är han lite småskraj vissa dagar men rädslan är mesta dels borta. Inom snar framtid förväntar jag mig att hans rädsla är 100% borta och han kan stå framför tråden varje dag utan lite bråk. 

 

Av Cupper Ponie - 3 maj 2015 07:54

God morgon! Söndag nu då och solen skiner. Hoppas på en bra söndag, om man räknar bort förkylningen då så klart. Ska om en stund åka till stallet. Durasell ska få jobba hårt idag då han fick det lugnt igår. Apasche får också hårt men lite lugnare än gårdagen. Tömkörning för hela slanten. Durasell ska få först ta en tur i skogen så han får jobba i en rejäl uppförbacke. Sen ut på grusvägarna igen så blir det mycket trav i olika tempon. Kommer han behöva. Apasche tömkörs en kortare runda i mycket skritt men även en del trav. Ska fortsätta jobba på hans korta fina trav. Då han blir väldigt mjuk när han har fått trava på ett visst vis och då slipper man dragkamp ifall han vill öka takten. Ska lägga ordentlig tid på att mocka hagen idag också. Ska försöka få bort det mesta iallafall. Senare idag tar jag en långpromenad just för att bli av med vätska. Vill ju träna nuu men förkylningen hindrar. Så då blir det bra med en långpromenad. Om jag hinner senare så kanske jag börjar med en ny youtube video. 


Vi hörs!

 

Av Cupper Ponie - 2 maj 2015 16:17

Ändrade planerna lite just för Apasche's skull. Då han hatar promenader tog jag en lång tömkörningstur med honom istället. Travade mesta dels hela vägen men sen kom vi till en gård och Apasche blev livrädd. Såg att i hagen vid vägen, som för det mesta alltid varit tom, innehöll två grisar. En livrädd häst framför mig och en bilförare flera meter bakom. This will be fun. Grisarna var ju så himla nyfikna men Apasche tyckte inte om det. Fick dra han förbi just för att bilförare skulle slippa stå stilla bara för att Apasche håller på. Fortsatte en lång bit bort i mycket trav. När vi var påväg hem gick vi förbi grisarna igen. Stog någon meter ifrån hagen så Apasche kunde få titta på grisarna. Nöff sa grisarna några gånger. Apasche stegrade, fnös och ville dra iväg. Men ånej, här står du stilla hästjävel. Han lugnade ner sig efter ett tag men fortfarande spänd och rädd. Kom förbi efter kanske en halvtimme. När vi sedan skulle fortsätta gå vände Apasche sig om mot grisarna och vart nyfiken. Suck vilken tönt han är. Får gå förbi där några fler gånger så han vänjer sig. Resten av hemvägen gick iallafall bra. Både han och jag var trötta så skritt blev det resten av hemvägen. 

 

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards