cupperponie

Alla inlägg under juli 2015

Av Cupper Ponie - 19 juli 2015 16:39

Startade dagen med att åka ut till stallet. Kallt, regnigt och nästan storm ute, trots det blev det en ridtur för Durasell. Tänkte bara jogga av lite ev träningsverk från gårdagen. Men istället blev det faktist en ganska lång tur. Drog till ett ställe jag har varit en gång tidigare med Apasche. Skrittade en bra bit med långa tyglar. Durasell var pigg och glad, raskt tempo och öronen framåt. Kortade sedan tyglarna vid ett visst ställe så fick han fortsätta jobba i skritt. Travade lite lätt sen en bit. Sedan tog vägen slut. Dock för några år sedan fanns det en väg där, den togs tyvärr bort. Klättrade istället in i den skogen och hade lite skoj. Helt plötsligt var vi några hundra meter ifrån en gård där jag har varit medryttare tidigare år. Vände dock sedan. Hade massa flugor runt oss så jag orkade inte fortsätta. Kanske någon annan gång om vi har tur. När vi kom ut på grusvägen igen travade vi några steg och sedan började Durasell rejsa i galopp. Fort gick det och kul hade vi båda. Tror inte han blev rädd, han var bara glad. Galopperade på en bra bit innan vi saktade ner till trav. Jobbade sedan en del i traven. Gud så fin han var, han blir bara bättre och bättre. Efter ha travat på en bra bit fick han sedan skritta resten av vägen hem med långa tyglar. Svettiga var vi båda men så himla glada. Med lite mer träning kanske han till och med går riktigt fint i galopp. Än så länge jobbar vi på med när vi tömkör men snart är han nog stark nog att påbörja det i galopp också. Kanske blir en dressyrshettis av honom? Apasche fick däremot jogga av sig lite lätt på grusvägar. Avslutade med lite arbete på volt i hagen också. Frustade gjorde han så han verkade nöjd. 

 

När jag sedan kom hem var jag vrålhungrig, käkade lunch och chillade ett tag. Satte sedan igång med träningen. Har skippat träningen i två dagar nu pga min mens, det har inte varit rolig. Men nu är den lugnare än vanligt, hm.. ibland undrar man. Körde iallafall cardio och avslutade med ben + rumpa. Fick sedan en kick så jag tog på mig andra träningskläder då de jag redan hade på mig var dyngsura av svett. Drog iallafall ut på en löprunda. Sprang nästan hela vägen. Fick typ en låsning i axeln i slutet så då avslutade jag där med powerwalk. Tog ungefär 20 minuter men det räckte så väl. Måste verkligen fortsätta med det jag gjorde idag för att kunna springa långt. Tänk inte, bara KÖR. Dock så fick jag så ont i axeln så det var bättre att avsluta där. Hur som helst. Duschade direkt efter löprundan och nu sitter jag här. Lite senare ikväll blir det yoga innan läggdags. Perfekt avslut på en grym helg. Vi hörs!

 

Inte lätt att ta kroppsbild på en nyfiken ponny

  

Av Cupper Ponie - 18 juli 2015 18:56

     

Av Cupper Ponie - 18 juli 2015 18:19

Tänkte först tömköra ponnysarna men det blåser mer eller mindre storm ute. Vilket även betyder att hästarna kommer vara mer uppe i molnen än på marken. Longerade istället Apasche ett tag. Tränade lite på inkallning vilket gick hur bra som helst. Sen fick jag ett litet ryck och kände för att hoppa Apasche. Fantasin sprudlade och jag lyckades få fram hinderstöd. Så fick han travhoppa i olika högder och vi avslutade på mellan 60 och 70 cm skulle jag kunna gissa på. Han hade så himla kul. I slutet blev han dock lite lat och kände inte för att hoppa alla gånger men man fick mata på honom och sedan avslutade vi när han väl hoppade igen. Travade sedan av en svettig ponny. Skulle inte förvåna mig om han hade nå träningsverk i morgon. 


Durasell fick också hoppa. Longerade honom först i alla gångarter innan han fick travhoppa lite. Första hoppet gick sådär. Han kom i trav och saktade ner till skritt och gick över hindret. Fick mata på honom en del i början för att han skulle förstå men sen så. Han hoppade glatt över och han hade svinkul. I slutet blev han som Apasche och vägrade hoppa ett tag men till slut så matade jag på honom när han stog framför hindret så han hoppade stillastående. Så höll vi på några få gånger men sen så gav han sig och hoppade som vanligt. Och där avslutade vi. Svettig blev han också. Avslutade på 60/70 cm, precis som Apasche. Han rev bommen en del men han måste jobba mer med bakbenen, men det kommer. Det enda som jag ville var att han skulle hoppa, riva fick han göra hur mycket som helst men han ska fortfarande hoppa. Och det gjorde han. Tänk att för ett år sedan kunde han inte ens gå över en bom på typ 2 cm. Nu kan han hoppa mellan 60 och 70 cm. Hur lycklig är man inte? Så himla nöjd över båda skruttarna <3

 

Passade på att ta lite bilder efteråt också men de var inte riktigt på fotohumör så bilderna är lite halvtråkiga. Ponnysarna verkar också ha blivit barnvakter. I deras ligghall har de ett fågelbo, det har nyligen kläckts ägg där så nu kvittrar massa fågelbebisar. Medans föräldrarna är borta så hänger ponnysarna i ligghallen. Verkar passa ungar väldigt bra de där tjockisarna. 

  

Av Cupper Ponie - 18 juli 2015 18:10

 

Hästgodis köpt på XXL


 

Ridbyxa och en piké köpt på XXL

 

Mag/midjeväska köpt på Hööks


Fick hem det jag först och föremst behövde. Spån och sand till hamstern följde också med. Var även inne på elgiganten för att kolla på stativ. Nu när vi har ett litet hum om saken åker vi tillbaka någon gång vi har tid och lust. Annars så satt ridbyxerna perfekt och pikén var liite stor, men förhoppningsvis krymper den lite i tvätten. Magväskan var också lite för stor men den funkade annars väldigt bra. Godis i en ficka och mobil + nycklar i en annan ficka, den tredje fickan får väll snoddar läggas i eller något. Hästgodiset var även väldigt populärt, kommer nu inte ha godisfickan i fred direkt ;)

Bilderna är ganska kassa men ljuset var dåligt och jag hade brådis till stallet. 


Av Cupper Ponie - 17 juli 2015 18:57

Efter att min mens har varit några dagar sen blir det istället blodbad. Efter ha jobbat i 7 timmar och kommit hem på 30 minuter har blodbadet ökat sig till cykelsadeln. Normalt? Ja för vissa, men inte för mig. Fy fan säger jag bara. Konstigt dock att jag mår prima. Lite trött men inget mer än det. Tur jag valde att inte motionera hästarna efter jobbet, hade inte slutat lyckat om man säger så. Tänkte även träna nu så här på kvällskvisten men nja. Så mycket som jag blöder känns det inte riktigt rätt. Men jag blir av med en del blod när jag tränar vilket är bra. Hm.. Får se hur det blir. Men en springrunda blir det nog isåfall. Blev helt plötsligt sugen på att dra ut och springa. Haha, ja det kanske är dags att byta om jag snöra på springskorna? Hade som sakt inte suttit fel. 


Helg är det nu iallafall och då ska jag träna, motionera hästarna och åka till Örebro eller Västerås, inte bestämt riktigt än. Ska bl.a leta efter ett par nya ridbyxor och en ny magväska. Kanske plockar med hästgodis? Har aldrig suttit fel med hästgodis. Apasche och Durasell tömkörs i morgon och på Söndag rids Durasell så får Apasche hänga med bredvid, blir nog en tur till en skog så får båda klättra där. Har jag tur med vädret följer kameran med någon dag. Jag själv tänkte springa på Söndag. I morgon vet jag inte riktigt än, blir nog en blandning av allt möjligt. 


Så ser det ut just nu. Får se om det händer nå mer. Efter helgen blir det två veckor jobb helt själv. Hm.. Ja det här blir ju spännande. Nej, nu blir det springtur, vi hörs!

    


Av Cupper Ponie - 16 juli 2015 13:45

Något jag har reagerar mycket på när jag är ute på internet, exempelvis bloggar. Någon får en mindre positiv kommentar och då säger någon annan att personen är avis. Ska man skratta eller gråta? Då skulle man lika gärna vara avundsjuk på djurplågare eftersom att man hatar djurplågare. Det blir väll mer eller mindre samma grej? Jag gillar inte alla men jag är inte avundsjuk på någon, för vad har jag att vara avis på? Jag är nöjd med mig själv, hur jag lever, hur jag ser ut och vad jag har. Skulle nog kunna tro att många andra känner samma sak. 


Om man pratar om mobbning, ja då kan jag förstå om man säger att mobbaren är avundsjuk, absolut! Men av att man ogillar någon får man genas stämpel som avundsjuk. Just stop it. 


Har svårt att formulera detta i text som vanligt så det blir kort och kasst inlägg. Avslutar därför såhär. Alla gillar inte alla och det är mänskligt men man är inte avundsjuk för det. Hoppas iallafall att ni förstår lite av vad jag menar.

Av Cupper Ponie - 15 juli 2015 20:02

Apasche fick promeneras i en av skogarna innan jag skulle jobba. Gick i uppförsbackar, över stock och sten. Trots vi gick en kort stund så räkte det väl. Mat skulle han självklart ta, inte så lätt att motstå när gräs och löv finns över allt, om man frågar Apasche iallafall ;) Tycker inte det gör så mycket att han tar med mat på vägen, så länge han inte bråkar för att få tag på mat. Då blir jag helt klart sur på honom. Men håller han lugnet så är det rätt så okej. Inte alla gånger, men ibland går det ann. 


Efter jobbet hann jag rida Durasell i en annan skog. Utforskade där inne och på hemvägen blev jag nästan rädd. Hittade en rostig hästsko och taggtråd någon hade snurrat ihop som en krans och lagt på en sten. Åska låg i luften också vilket gjorde det ännu kusligare. Kanske inte låter så kusligt, men tro mig, det var kusligt. Durasell fick iallafall jobba en del. Klättrade lite överallt och han skuttade gärna över stockar. När vi skulle vända tillbaka blev jag lite vilse, tur hästen kan vägen hem. Annars hade man väll varit kvar ett tag i den där kusliga skogen. 


Kom sedan tillbaka precis innan det började åska. Dundrade och blixtrade ett tag där. Hade ju tänkt att cykla hem men nae. Vägrar att cykla i åska, speciellt när det blixtrar, min mamma skulle inte ha låtit mig göra det heller. För riskabelt, speciellt när man är ute bland åkrar och andra stora fält. 


I morgon tömkörs Durasell, han ska jobba på vänstergaloppen ett tag. Apasche tömkörs ute på grusvägarna. Ska försöka hinna med båda innan jobbet så det blir tidigt i stallet i morgon helt enkelt. 

    

Presentation


Välkommen hit! Här kan ni läsa om min vardag som innehåller en del häst. Jag sköter om två shetlandsponnysar varje dag som tömkörs, tricktränas, ja allt möjligt. En gång i veckan rider jag även på ridskola. 4-7 dagar i veckan tränar jag också en del just

Fråga mig

33 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards